Západní sankce na ruský aero sektor zdaleka neměly očekávaný účinek a nezpůsobily tamním leteckým dopravcům vážné škody, uvedla dnes agentura Bloomberg. Podle ní se západní země snažily prostřednictvím sankcí co nejvíce izolovat ruské letecké společnosti, což se jim však nepodařilo.
»Sankce zjevně nefungovaly tak, jak Západ očekával, protože v globálním leteckém průmyslu existuje mnohem více mezer, než se zdá,« řekl agentuře konzultant v oblasti letectví Richard Aboulafia. Podle experta ani další trvání sankčního režimu nedokáže zastavit nebo výrazně poškodit vnitrostátní a mezinárodní leteckou dopravu Ruské federace.
Studie společnosti Cirium uvádí, že ruští dopravci provozují v současné době 467 letadel Boeing a Airbus, zatímco loni jich bylo 544. Aby si letecké společnosti zachovaly letovou způsobilost, nakupují součástky ze spřátelených zemí a přesouvají potřebné komponenty z jednoho letadla do druhého. Rusko také vyrábí vlastní letadla, například Suchoj Superjet, a snaží se nahradit díly dovážené ze zahraničí součástkami domácí výroby.
Západu se navíc nepodařilo izolovat ruský vzdušný prostor, píše agentura Bloomberg. Podle společnosti Cirium ruská letiště denně obslouží 270 mezinárodních letů, zatímco o rok dříve to bylo 300 letů. Zatímco Rusko uzavřelo vzdušný prostor západoevropským a americkým leteckým společnostem, což je nutí podnikat delší a dražší lety do Asie, letů do spřátelených zemí, jako jsou Arménie, Kyrgyzstán, Spojené arabské emiráty, Tádžikistán, Thajsko a Turecko, přibylo. Počet vnitrostátních letů klesl o 15 %, což je ovšem mnohem méně, než se po zavedení sankcí očekávalo.
(ici, TASS)