Geniální, výše jmenovaný vědec nemá dnes výročí narozenin. Nikoli. Jiné výročí je spojeno s jeho jménem. Je o svobodném bádání. O svobodě, o myšlení, o pokroku a o moci, která rozhoduje. Nechci dnes psát o všech Galileových objevech, jen nemohu pominout to, co vyvolalo jeho »a přece se točí«, které i dnes je stále ještě bigotními náboženskými fanatiky popíráno. Jde ovšem už jen o jednotlivce, či pár zabedněnců, kteří převzali názor »proroků«. Nalezneme je prý ve Spojených státech a některých muslimských zemích. Jsou sice případem pro psychiatry, ale pokud jde o USA, na druhou stranu také náznakem jisté svobody myšlení. Není to sice v tom či onom případě právě ve Spojených státech nic platné, ale kéž by i u nás existoval takový závan svobody.
Galileo Galileovi onoho dne bylo bez dvou dnů šedesát devět let a čekal ho proces vyvolaný bigotními zastánci staletých katolických dogmat. Pisánský rodák, učitel matematiky, mechaniky a astronomie na univerzitě v Padově, který podpořil Koperníkovu heliocentrickou soustavu, jako první na světě použil dalekohled k pozorování hvězd a dokázal rozeznat čtyři z Jupiterových »měsíců«, stejnou sadu fází jako u Měsíce v případě Venuše, jež způsobuje, že ji ze Země vidíme jako stále světlou, pozoroval i sluneční skvrny a vyslovil v této souvislosti první hypotézy. Zhotovil také teploměr, zdokonalil vojenský a geometrický kompas, vytvořil systém rychlého spočítání prachu do náplně dělové koule, sestrojil mikroskop, jenž v konečné fázi zvětšoval osmkrát, tužku, jež nám měla v budoucnu dát do ruky »kuličkové pero«… Atd., atd. Ale o to vše mne nejde.
Jde mně o ono zmíněné datum – 13. února, tehdy se psal rok 1633, a načalo soudní jednání, které ho psychicky ničilo a nakonec donutilo popřít sama sebe, i když jeho věta, jíž po svém odvolání měl pronést: »A přece se točí«, ukazovala, že jen podlehl násilí a tlaku moci a svou víru neztratil. Kdyby totiž neodvolal, byl by poslán na mučidla a nakonec možná upálen jako Giordano Bruno, jenž si také dovolil zpochybnit aristotelovské, tedy dosavadní křesťanské učení o Zemi, jakožto centru všeho, kolem něhož se točí hvězdy a dokonce i Slunce.
Spor před jezuitskou inkvizicí byl především o uznání Koperníkovy heliocentrické soustavy, o tom, zda Země se točí či nikoli. Rozrostl se postupně o další témata. Proti Galileovi seděli »učení« církevní teologové – vlastně inkvizitoři. Šlo o táhnoucí se spor, který však už přerostl akademickou a čistě církevní půdu. Začalo jít »do tuhého«. Inkvizitoři totiž tehdy už nemocného Galilea pozvali do Říma s pohrůžkou, nepřijede-li dobrovolně, přivezou ho biřici v okovech.
Jednání začalo 13. února, diskuse o tématech však o několik dnů později a skončila 22. června závěrečným rozsudkem. Galileo byl obviněn i z »ateismu«, z pohrdání učení církve a obsahu Bible, z toho, že koperníkovské názory podporoval dokonce ve svých dílech. Pro potrestání hlasovalo sedm z deseti soudců. Tři se neúčastnili. Snad proto, že nechtěli hlasovat a měli jiný názor. Pokud by se postavili proti rozsudku, také oni by se mohli dostat do hledáčku inkvizice. Rozsudek zněl: Vězení, jež kvůli věku bylo změněno na domácí, a hlavně uloženo pokání. Galileo pak musel podepsat dokument, v němž se psalo:
Já, Galileo (…), osobně přítomný před tímto tribunálem, poklekaje před Vámi, velice důstojní a ctihodní kardinálové (…), přísahám, že jsem vždy věřil, že věřím nyní a že s pomocí Boží budu i nadále v budoucnosti věřit ve vše, co zastává jako pravé, co káže a učí svatá církev katolická a apoštolská.
– Vzhledem k tomu, že toto Svaté oficium mně právní cestou nařídilo zanechat pomýleného názoru, podle něhož je Slunce ve středu světa a je nehybné, zatímco Země není ve středu světa a pohybuje se;
– vzhledem k tomu, že jsem nesměl zastávat, obhajovat ani učit jakkoliv, ať ústně nebo písmem, řečené pomýlené učení poté, kdy mi bylo označeno jako protivící se Písmu svatému;
– vzhledem k tomu, že jsem napsal a dal vytisknout knihu, v níž pojednávám o témž již odsouzeném názoru, přinášeje v ní názory, jež jsou mu velmi účinně prospěšné (…), byl jsem odsouzen jako nanejvýš podezřelý z kacířství, to jest jako člověk zastávající názor a věřící, že Slunce je ve středu světa a je nehybné a že Země není ve středu světa a že se pohybuje.
Proto, chtěje zprostit mysl Vašich Eminencí a všech věrných křesťanů tohoto velikého podezření spravedlivě proti mně pojatého, přicházím s upřímným srdcem a nepředstíranou vírou zříci se shora uvedených bludů a kacířství a všeobecně každého bludu, kacířství a sektářství, jež se protiví církvi svaté, proklít je a opovrhnout jimi. A přísahám, že v budoucnu neřeknu ani nikdy nebudu více tvrdit, ani ústně, ani písmem, věci, které by mě z toho mohly učinit podezřelým.
Kdybych poznal nějakého kacíře nebo z kacířství podezřelého, oznámím ho Svatému oficiu nebo inkvizitorovi z místa, kde se budu nacházet. (…) Já, Galileo, jsem odvolal, jak je shora uvedeno, a podepsal vlastní rukou.
Co dodat? Všechno je jasné. Poučitelné. Už proto, že svobodné vyslovení jiného než oficiálního názoru není v zájmu moci a ta proto každý pokus o jiné poznání umlčí. Tak, jak to udělala tehdy, udělá to i dnes, bude-li se cítit ohrožena. Také názory či jiný pohled na svět mohou vadit. Proto je třeba ty jiné zakázat. Jen metody k tomu dnes mohou být poněkud jiné než v době dohasínajícího středověku, ale ve svém výsledku stejně účinné, jako ty použité v případu Galilea Galilei.
Jaroslav Kojzar
Ale soudruhu Kojzare, proč chodit tak daleko do historie pro příklady sporu vědeckého bádání a státní moci. Máme ještě v živé paměti, že dnes běžné obory jako kybernetika, genetika, psychoanalýza nebo sociologie byly minimálně v padesátých letech minulého století za vašeho panování označovány jako buržoazní pavěda a jako takové se nesměly nejen vyučovat, ale nesměla o nich padnout ani zmínka, a to pod hrozbou vyhazovu, ztráty zaměstnání nebo dokonce vězení.
Na druhou stranu, nevím, co ta vsuvka s Galileo Galileiem má znamenat. Nechcete se nám, doufám, vy, který jste celý svůj profesní život věnoval potlačování práv a svobod v bolševických médiích, personifikovat do role mučedníka, který dnes nemůže svůj názor vyslovit svobodně. I tento pokleslý portál, kde šíříte své bludy, dosvědčuje, že tomu tak není. Jediným vašim problémem je, že řečeno vašimi slovy, vám naslouchá už jen pár ztroskotanců.
Uvědomujete si, Karle, že jste se právě nazval ztroskotancem na pokleslém portálu? Dávejte si pozor, co za moudra vypouštíte 🙂
Z
Soudruhu Zbyšku, chápu, jemné gramatické nuance vám unikají. Proto vězte, že slůvko naslouchat v mém vyjádření bylo myšleno jako synonymum pro souznít, souhlasit atd. Jistě chápete, že já určitě nejsem ten případ, který by souzněl s oficiálními názory tohoto webu. Naopak je mojí občanskou povinností vyvracet všechny zde vyřčené lži a překrucování, případně poukazovat na záměrně a účelově zamlčované skutečnosti.
No právě. V případě komunistů šlo o jistý exces před téměř 70 lety, zatímco váš režim potlačuje svobodu slova a vědeckého bádání i v současnosti.
Mimochodem, vaše tzv. nezávislé soudy, hlásající Tu Jedinou Pravdu, se ohánějí údajnými důkazy. Ale zrovna v případě Galilea v těch dobách zdánlivě existovaly důkazy pro verzi katolické církve (tedy Tychonský model) a ne pro model heliocentrický. Přesto, jak se časem potvrdilo, byl blíže pravdě spíše Galileo. Takže váš režim má k inkvizici skutečně blízko.