Prošedivělý obyvatel jménem Guo drží v ruce dvě sklenice cukrového česneku a stojí frontu na zaplacení této pochoutky v obchodě Liubiju, což je téměř 600 let stará značka vyrábějící nakládané zeleniny, který se nachází na pekingské ulici Čchien-men.
Cukrový česnek neboli nakládaný česnek je tradiční čínská pochoutka se sladkokyselou chutí. »Vyrostl jsem na cukrovém česneku prodávaném společností Liubiju a dávám si ho s kaší, nudlemi a polévkou. Chuť je dnes stejně dobrá jako byla v dětství,« řekl Guo.
Pro lidi, jako je Guo, slouží některé osvědčené značky, včetně proslulé Liubiju, jako připomínka chutí z dětství, zatímco jiné, jako například fotoateliér Da Bei, se vztahují k festivalovým tradicím a vyvolávají nostalgické vzpomínky.
Většina těchto značek má za sebou cestu dlouhou desetiletí nebo dokonce staletí a jsou tak svědky obchodního rozvoje Číny. Podle údajů ministerstva obchodu má Čína 701 stoletých značek. Nejstarší z nich – Beijing Bianyifang, proslulá svou specialitou – pečenou kachnou – přežila 607 let.
Podle náměstka čínského ministra obchodu Šenga Čchi-pchinga je celkový počet existujících osvědčených značek, které jsou známé v celé zemi a uznávané ministerstvem obchodu, 1128. »Navzdory dopadům covid-19 je více než 70 % těchto značek stále ziskových a přibližně 35 % z nich zaznamenalo v roce 2022 tržby z prodeje vyšší než 100 milionů jüanů (14,9 milionu amerických dolarů),« uvedl Šeng.
Tyto značky, které jsou již pevně zakotveny ve vzpomínkách lidí na mimořádné chvíle, se drží svého řemeslného umění a zároveň se snaží prorazit na novou půdu, pokud jde o technologie a o produkty, protože se snaží zůstat významnými i tady a teď.
Dědictví a vytrvalost
Časem ověřené značky jsou ztělesněním tradiční čínské kultury a většina z nich je držitelem alespoň jednoho nehmotného kulturního dědictví. Z údajů vyplývá, že podle ministerstva obchodu je z 1128 značek téměř 800 zapojeno do projektů nehmotného kulturního dědictví.
Ve společnosti Beijing Enamel Factory založené v roce 1956, která se zabývá výrobou cloisonné výrobků a byla, 61letá řemeslnice Luo Šu-siang zručně nanáší barevné rudné prášky na předměty z mědi, což je klíčový krok v procesu výroby intarzovaných emailů – cloisonné.
Emailové intarzie byly hojně vyráběny za dynastií Ming (1368-1644) a Čching (1644-1911) ve staré Číně, jsou považovány za jednu z nejlepších tradičních forem uměleckého zboží v Pekingu. V roce 2006 zařadila Čína toto osvědčené řemeslo na seznam národního nehmotného dědictví.
Jedná se o náročnou techniku, která zahrnuje více než 100 kroků k vytvoření hotového výrobku. Tato řemeslná procedura vyžaduje především pět postupů: výrobu měděného těla, zapínání a vkládání měděných drátků na povrch v určitých vzorech, barvení, vypalování a leštění. A právě Luo je nejlepší řemeslnicí v továrně na barvení cloisonné.
Tomuto řemeslu se věnuje již více než 40 let a po odchodu do důchodu byla znovu zaměstnána, protože je považována za nejlepší v malování pestrých vzorů v různých barevných odstínech na měděný povrch. »Jeden list může potřebovat šest nebo sedm odstínů zelené, aby byl živější,« uvedla Luo.
Jedna z cloisonnových váz, které vybarvila – »Shengshihuange«, v čínštině doslova » radostně zpívající ve šťastných časech« – byla v roce 2017 předána jako státní dar Úřadu OSN v Ženevě.
Na otázku, proč se po odchodu do důchodu vrátila ke své práci, Luo odpověděla, že žádný z postupů tohoto řemesla nelze provádět strojově, s výjimkou leštění některých výrobků pravidelného tvaru. »Vrátila jsem se, abych učila další žáky. Řemeslo cloisonné a pekingská továrna potřebují více lidí, kteří převezmou toto dědictví, aby žilo dál a prospívalo,« řekla Luo.
Podle Li Siao-songa, představitele ministerstva kultury a cestovního ruchu, jsou to právě tradiční dovednosti a řemeslná zručnost předávané z generace na generaci a také důvěryhodnost, díky nimž časem ověřené značky přetrvávají i přes změny časů.
Inovace, digitalizace
Zatímco některé značky si zachovaly svůj klasický styl a starobylou krásu, jiné inovovaly své výrobky a využily digitální platformy, aby si získaly srdce mladších spotřebitelů.
Neiliansheng, čínský tradiční výrobce plátěné obuvi, býval se svými »tisícivrstvými« podrážkami a ručně šitými látkovými svršky symbolem starobylé dvorské šlechty a bohatství. Nyní se obnovuje díky spolupráci s mezinárodními značkami a novým prvkům, které mají upoutat pozornost zákazníků z generace Z.
V roce 2016 značka uzavřela smlouvu se společností Disney a na jedné z jejích produktových řad se objevil Mickey Mouse. V roce 2021 se její dílčí značka spojila s japonskou streetwearovou značkou A Bathing Ape neboli BAPE, aby uvedla na trh co-brandovanou kolekci látkových bot s ikonickou zelenou kamufláží BAPE.
»Velmi žádané jsou i letos vydané limitované edice pro čínský nový rok s designy vycházejícími z podoby zajíce, jednoho z 12 zvířat čínského zvěrokruhu, přičemž některé verze jsou již vyprodané,« uvedl Čeng Sü, generální ředitel společnosti Neiliansheng. »Mladí spotřebitelé ve věku do 25 let tvoří asi 10 procent naší zákaznické základny,« řekl Čeng. »Rádi bychom si získali větší popularitu mezi generací Z a mileniály,« dodal.
Ve snaze o širší prosazení se mezi mladými lidmi se jiné značky, jako například Peking Daoxiangcun, tradiční čínská značka pečiva, obrátily na digitální platformy, což je kanál, který považují u mladých lidí za oblíbenější. Jü Da-č‘, zástupce generálního ředitele společnosti Beijing Daoxiangcun, uvedl, že výrobky prodávané prostřednictvím živě vysílaných platforem před svátky jara byly okamžitě poptávány, když byly zveřejněny odkazy na tyto výrobky.
Výrobce okurek Liubiju také zkoumá možnosti digitalizace. Jeho měsíční tržby z prodeje prostřednictvím živého vysílání na Douyin, čínské verzi TikToku, přesáhly jeden milion jüanů.
Z údajů vyplývá, že se do živého vysílání na platformě zapojilo téměř 350 osvědčených značek. Počet živě streamovaných akcí dobových značek v roce 2022 přesáhl 50 000, přičemž celkový objem obchodů činil 3,5 miliardy jüanů. Toto číslo se oproti roku 2019 zvýšilo více než pětkrát.
Do budoucna bude ministerstvo podle náměstka ministra obchodu mobilizovat více představitelů a následníků časem osvědčených značek, aby se účastnili live-streamingu, vyprávěli příběhy svých značek a předváděli tradiční řemesla, a podpořili tak jejich rozvoj.
(Xinhua)