Pokud se dítě rozhoduje, kam po základní škole, obor řidič autobusu, který je perspektivním, jistým a pro mnoho chlapců i atraktivním zaměstnáním, nenajde. Přestože řidič autobusu je společensky jedno z nejdůležitějších povolání, české školství nevygeneruje ani jednoho. Potřebnou kvalifikaci si takový zájemce musí zaplatit sám, případně mu ji musí poskytnout zaměstnavatel.
»Cílem školství zdarma, respektive za peníze daňových poplatníků, by mělo být zajištění zásadních služeb nutných pro fungování státu. Řidič autobusu mezi ně ale zřejmě nepatří. Samozřejmě platíme studia lékařům, učitelům, ekonomům, ale z hlediska veřejného rozpočtu je důležitější než ten, kdo lidi ráno doveze do práce například i kulturní antropolog, taneční vědec či latinský filolog,« řekla Vladimíra Vyhnisová, pověřená řízením dopravní skupiny BusLine.
V minulosti se většina profesionálních řidičů rekrutovala z řad absolventů vojenské základní služby. Na vojně bylo totiž bez ohledu na věk možné získat kompletně všechny skupiny řidičských průkazů. Tato možnost však se zrušením základní vojenské služby v roce 2004 bez náhrady zmizela. Tím se vysvětluje i průměrný věk dnešních řidičů autobusů, kteří pomalu odcházejí do důchodu a není je kým nahradit.
Maximum, na které lze nyní v rámci státního školství, ať už na učebních oborech či středních školách dosáhnout, je řidičský průkaz skupiny E – tedy řízení nákladního auta či přívěsu do 7,5 tuny. Například Integrovaná střední škola Vysoké n. J. nabízí v rámci výuky »autooborů« ŘP skupiny B+C+E, totéž i Střední škola dopravy při pražském DP. Autobusy právě i s ohledem na věk neučí nikdo. Naopak zemědělské i technické školy běžně nabízí v rámci výuky skupinu T, tedy traktor, která je možná už od 17 let věku.
V době závěrečných zkoušek je studentům ale pouze 18-19 let a profesní průkaz, aby skutečně mohli nastoupit jako profesionální řidiči, mohou získat až ve dvaceti letech. A to pouze na naklaďák. To ještě řeší nástavby, tím ale profesní vzdělání v oboru řízení motorových vozidel končí.
»Autobus lze řídit až od věkové hranice 24 let, a to jsou již řidiči dávno mimo školský systém. ‚Déčko‘ a profesní průkaz si tak musí zájemci zaplatit ze svého nebo náklady převezme budoucí zaměstnavatel. To je již ale samozřejmě cesta velice zdlouhavá a drahá a většina absolventů relevantních učebních oborů či středních škol si mezitím najde úplně jiné pracovní uplatnění. Problém s řidiči autobusu je tedy vytvořen samotným školským systémem. I proto nyní stoupá tlak na snížení věkové hranice řidiče autobusů z 24 na 18 let, za niž bojuje například Česká asociace organizátorů veřejné dopravy,« dodala Vyhnisová.
(pk)
FOTO – BusLine
„Autobus lze řídit až od věkové hranice 24 let, a to jsou již řidiči dávno mimo školský systém. Problém s řidiči autobusu je tedy vytvořen samotným školským systémem.“ Za mě, paní Vladimíro, geniální,,,,