Podivné léčení krize

V sousedním Německu ke zmírnění hluboké energetické a následně sociálně ekonomické krize zavedly pokusně jednotnou celoněmeckou měsíční jízdenky ve veřejné dopravě za pouhých devíti eur za měsíc pro období od června do srpna. Cestující reagovali pozitivně, zájem o veřejnou dopravu se prudce zvýšil, problémem se na řadě míst staly nedostatečné kapacity veřejné dopravy.

Nyní je ve hře zavedení jednotné celoněmecké jízdenky v ceně 49 eur za měsíc. Aktuálně je jedno euro asi 24,39 korun, takže jde o cenu měsíční jízdenky ve výši asi 1195 Kč.

Politika české pravicové vlády pětikoalice, přezdívané jako pětidemolice, je zcela jiná. Z jejího popudu vedení Českých drah oznámilo, že v zájmu snížení ztrátovosti osobní železniční dopravy od nového jízdního řádu (od 12. prosince) zdražuje jízdné v průměru o 15 procent. Jde zjevně o opatření na podporu sociálně ekonomické krize. Dále sníží životní úroveň širokých vrstev občanů, dále omezí mobilitu, někde ohrozí i zaměstnanost, může stimulovat přesun dopravních toků na neekologická auta a autobusy. Předvolební sliby? Chyby!

Prudce rostoucí ceny pohonných hmot, zemního plynu a elektřiny zásadně zvyšují náklady podnikům městské hromadné dopravy. Objevují se zprávy, že některá města uvažují zastavit provoz »ekologických« (rozuměj ekologicky, resp. emisně šetrnějších) vozidel MHD. Co na to vláda? Nic. To je prý starost příslušných měst. Nejen životní úroveň občanů, ale také nějaké ekologické či klimatické závazky prý může vzít čert, o nemalých minulých investicích do ekologizace dopravy nemluvě.

Jan Zeman

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy