»Klasik české literatury Jaroslav Hašek kdysi napsal, že když se zdraží pivo, padne vláda. Už to vypadalo, že se mýlil. To bývalo za Rakouska, případně za první republiky. Tehdy zřejmě politici věděli, že vláda, za níž se pivo zdraží, je velmi špatná a pivo, jakožto součást naší národní kultury a identity si tento nápoj dokonce rozmazlovali. Snad proto tehdy padaly vlády i mimo volební období, protože občas se skutečně pivo také zdražovalo,« citoval tohoto velkého literáta na iportaL24.cz můj kamarád Vašek Ort.
Václav kandiduje teď na podzim za obvod Jičín do Senátu a zvláště v téhle souvislosti se ho musím zeptat, zda v tom počátku června, kdy zmíněný text psal, už takříkajíc prognosticky myslel na svoji kampaň, resp. na to, co nyní v čase předvolebních kampaní přichází. Ano, ZDRAŽUJE SE PIVO. Nikoli o málo. Důvody jsou nasnadě. Katastrofální cenový růst energií a všech vstupů s výrobou souvisejících. Ani u nás v Budějcích tomu není žel jinak…
»Za Budějovický Budvar mohu potvrdit, že budeme zdražovat i my. Důvodem je nárůst cen energií, kdy v současné chvíli hovoříme o čtyřnásobku původní ceny. Zároveň pro tuto chvíli nevíme, jaká bude cena surovin v rámci letošní sklizně. O nových cenách budeme informovat začátkem podzimu,« sdělila ČTK manažerka komunikace Budvaru Barbora Dědinová. Ředitel Budvaru Petr Dvořák ČTK již v červnu řekl, že letos exportním zákazníkům již zdražili o pět až sedm procent. Opět raději ocituji: »Máme velký impact (dopad) na úrovni vstupů, nárůst ceny elektřiny je o 300 procent, to jsou pro nás desítky milionů. To stejné je u ceny plechovek, ceny lahví, kartonáže, obalového materiálu a energií,« uvedl.
Kvůli růstu cen energií a také ztrátě ruského trhu předpokládá Budvar, který má asi 670 zaměstnanců, letos nižší zisk než loni. Loni Budvar zvýšil zisk před zdaněním o 13,6 procenta na 422,5 milionu Kč, a dosáhl tak nejlepšího výsledku za posledních 20 let.
»Čo bolo, to bolo, terazky sme v…« Kde jsou ty časy, kdy o zdražení piva jezdil předseda federální vlády Lubomír Štrougal diskutovat na Ostravsko s horníky… Jakmile to přijali, tak byl v zemi klid.
Nám ovšem nezbývá nic jiného, než doufat… – aby to s tím Haškovým pádem vlády po zdražení piva konečně vyšlo i v »republice«, tudíž aby se Vaškova prognóza naplnila a za odměnu dostal právě tolik hlasů, které by mu otevřeli dveře do Senátu. Držme si vzájemně palce!
Při té příležitosti nemohu nezmínit ještě jednu zajímavost. Toto úterý 30. 8. si moderátorka Marcela Augustová pozvala do Událostí ČT 1 prý jako experta na téma »rizika české ekonomiky« Jaromíra Starobu, ředitele nadnárodní korporace AB InBev Digital Hub (pražské centrum AB InBev Digital Hub, tým 900 expertů na logistiku, HR, finance a zákaznickou a digitální zkušenost), která jako jediná v tomto byznysu, pochopitelně vedena zištnými cíli, vůbec neopustila ruský trh – sankcím navzdory. A tak o rizicích české ekonomiky nám vykládá vrcholný představitel nadnárodní korporace, která opravdu má daleko ke skutečným problémům opravdových českých výrobců. Jak je to možné, že právě její ředitel je pozván na Kavčí hory? – asi nezajímá jen mě. Evidentně právě z tohoto důvodu hýřil pan ředitel Staroba ve vysílání České televize optimismem: »Daří se nám velice dobře, vlastně jako obor rosteme každý rok. My předpokládáme konstantní růst v rámci 10–15 % v příštích dvou třech čtyřech letech. Práce nám přibývá, protože jako obor vlastně jsme protikrizově zaměření, tzn. vždycky, když přijde krize, často firmy chtějí zefektivnit procesy.« Že by vždy tolik »objektivní« České televizi uniklo, že AB InBev má protiruské sankce na háku? A že i ostatní, kteří kašlou na sankce, se smějí těm, kteří trh vyklízejí!
Na druhou stranu – i na tomto příkladu jasně vidíte, že když »frčí« byznys s Ruskem, nikdo se nemá špatně. Toto nám ale Česká televize zřejmě sdělit nechtěla. Spíš to z její strany vidím na další faux pas ne nepodobný tomu s mikulčickou fotografií po tornádu, vydávající se za ukrajinskou po bombardování…
Vojtěch Filip