Středočeský kraj pokračuje v likvidaci lokálek, argumenty obcí nebere vážně

Středočeský kraj plánuje zastavení provozu osobní železniční dopravy na dalších regionálních tratích. S prosincovou změnou jízdních řádů by se měl zastavit provoz vlaků na tratích mezi Městcem Králové a Křincem, Mělníkem, Mšenem a Mladou Boleslaví a mezi Rakovníkem a Kralovicemi. Další dvě tratě chce kraj omezit od června příštího roku, a to z Lužné u Rakovníka do Žatce a ze Slaného do Loun. Místo vlaků by lidé využívali autobusy. Kraj by prý mohl zrušením provozu na těchto tratích ušetřit 20 milionů korun ročně.

Informoval o tom mluvčí hejtmanství David Šíma. Vlaky na těchto a dalších tratích částečně nahradily autobusy už loni v prosinci, kraji to mělo přinést roční úsporu 52 mil. Kč. Starostové obcí, kterých se omezení dotklo, rozhodnutí kraje kritizují. Podle nich je například problém s návazností spojů.

Jednáním s obcemi kraj pověřil hejtmančina náměstka pro veřejnou dopravu Petra Boreckého (STAN). »Na základě výsledků těchto jednání a po projednání ve výboru pro dopravu přijme rada kraje finální rozhodnutí,« uvedl Šíma. Kraj podle něj aktuálně hodnotí vytíženost linek, jejich ekonomickou efektivitu a technickou zaostalost tratí.

Starostové mají výhrady

Na trati z Městce Králové do Křince na Nymbursku jezdí v pracovní dny místo vlaků autobusy od loňského prosince. »Ta náhrada není úplně šťastná, jsou to chatrné silnice a staré autobusy,« řekla Ludmila Kubálková, starostka Dymokur, které jsou na trati. Autobusy podle ní nenavazují na další dopravu a často se stává, že navazující vlak v Křinci lidem ujede. »Lidi proto opravdu jezdí ještě méně, protože to spojení je špatné,« uvedla. Navíc autobusy vyžadují další investice, například nové zastávky, doplnila.

Podle starosty Městce Králové Milana Pavlíka nebere kraj argumenty obcí v potaz. »Měl jsem pocit již při jednáních v loňském roce, že jsou rozhodnuti tuto osobní dopravu zrušit, jenom to neudělali najednou hned. Argument je úspora, ale zatím ji nikdo za první pololetí nevyčíslil. To byl náš požadavek již za rok 2021, jaké jsou náklady, a také bez výsledku,« řekl Pavlík.

Starosta Mšena na Mělnicku Martin Mach uvedl, že počet cestujících přes týden klesl, ale trať je poměrně využívaná v sezoně a o víkendech. »Zredukovali polovinu spojů a ty, které zůstaly, nenavazují na další důležité spoje,« postěžoval si.

Zásadní nesouhlas komunistů

»Po loňských škrtech v lokální železniční dopravě, kdy Středočeský kraj zrušil provoz na celkem šesti tratích a na dalších výrazně omezil provoz, se připravuje další rána železniční dopravní obslužnosti,« konstatoval šéf odborného zázemí středočeských komunistů a člen vedení KSČM Zdeněk Štefek. KSČM podle něj s rušením, omezováním a zdražováním veřejné dopravy nikdy nesouhlasila a kategoricky protestuje i nyní.

Štefek také ocenil obce, které vzaly financování železničních spojů na sebe a dvě loni ohrožené lokálky tak zachránily. Cestou k řešení to ale podle něj rozhodně není. »Zásadní musí být přístup kraje a státu,« dodal.

Připomněl také, že železnice je i se svými lokálkami pilířem veřejné dopravy, který je z principu levnější a ekologičtější než třeba i autobusová doprava. »Proto usilujeme spíše o posilování železničních spojů a jejich zrychlování a zatraktivňování, o modernizaci železniční infrastruktury, zrychlování a zatraktivnění spojů, o elektrifikaci tratí i o výstavbu tratí nových, například z Dobříše až do Příbrami, místo rušení,« doplnil Štefek.

Neodpustil si přitom provokativní otázku, »zda není mezi poskytovateli autobusové dopravy obdobně jako v Praze nějaký sponzor vládnoucích politických stran?« Vedení Středočeského kraje totiž složením prakticky kopíruje vládní koalici.

(ici)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy