Když se Wang Lijun letos vrátil na oslavy Svátku jara do svého rodného města v provincii Che-pej, nevezl s sebou obvyklý náklad svátečního zboží, protože jeho novoroční nákupy – šťavnaté pomeranče z Ťiang-si a divokou zeleninu ze severovýchodu – už dorazily až k jeho dveřím expresní dodávkou.
«Návrat domů na Svátek jara býval fyzicky vyčerpávající, ale teď je to hračka,» řekl padesátiletý muž, který strávil osm měsíců stavbou silnic na úbočích útesů hluboko v horách Tchaj-chang.
Wangovy zásilky byly jen zlomkem miliard balíčků, které putují po celé Číně, protože lidé nakupují lahůdky, sváteční zboží a dárky na čínský lunární Nový rok, který letos připadá na 29. ledna. Vzhledem k tomu, že nakupování online je nyní nedílnou součástí každodenního života, stala se sváteční sezóna jedním z nejrušnějších období pro doručovací sítě v zemi.
Na mezinárodním letišti Phoenix v San-ja, hlavním uzlu čínské tropické ostrovní provincie Chaj-nan, jsou po celé zemi letecky přepravovány balíky s mangy, dračím ovocem a kokosy dychtivým svátečním zákazníkům.
«Více než 70 procent letecky přepravovaných balíků tvoří ovoce a během špiček se ho denně odbavuje více než 70 tun,» uvedl Čao Che z pobočky YTO Express na letišti. I do sněhem pokrytých severovýchodních regionů mohou zásilky dorazit za pouhých 24 hodin.
Data z JD.com, přední platformy elektronického obchodu, ukázala, že čínští spotřebitelé si během svátků užívají větší rozmanitost specialit z celé země. Například prodeje místních produktů z pobřežního města Šanghaj na platformě vzrostly meziročně o 277 procent v provincii Čching-chaj ve vnitrozemí.
Díky nákupnímu šílenství během svátků funguje čínská síť expresního doručování na plné obrátky již od začátku tohoto roku, uvedl Státní poštovní úřad.
Během prvních tří dnů cestovního ruchu spojeného se Svátkem jara, který odstartoval v polovině ledna, činil denní průměr expresních zásilek odbavených po celé zemi více než 670 milionů, což představuje nárůst o 29 procent oproti stejnému období v roce 2024, uvedl úřad.
Sváteční nákupy získaly na síle, protože Čína využila svého rostoucího potenciálu domácí spotřeby, což bylo způsobeno vzestupem online maloobchodu a rychlou expanzí doručovací sítě. V roce 2024 zvládlo odvětví kurýrních služeb v zemi 174,5 miliardy balíků a ke konci roku nakupovalo online 974 milionů Číňanů.
V distribučním centru Yunda Express v Šanghaji je předsváteční doručování v plném proudu. Aby společnost zvládla nárůst zásilek, spustila všechny své chytré třídicí linky v centru, rozšířila flotilu vozidel a vylepšila vybavení.
«Zvažujeme také najmutí více brigádníků, abychom uspokojili obchodní poptávku, » uvedl Jang Šuaj, který je v centru odpovědný za provoz.
Logistické společnosti mohou čelit dalším výzvám, protože mnoho doručovatelů, stejně jako všichni ostatní Číňané, se vrací na Svátek jara do svých rodných měst, což vede k sezónnímu nedostatku pracovní síly.Podle Ye Wen-hui, manažera pobočky ZTO Express ve Feng-sienu v Šanghaji, zůstane během osmidenního svátku, který začíná v úterý, na svých postech pouze 30 procent kurýrů z této pobočky.
Aby zvýšili počet zaměstnanců, budou kurýři během svátků placeni trojnásobkem svého obvyklého platu, přičemž bonusy jim zajistí denní příjem 400 až 600 jüanů (asi 56 až 84 amerických dolarů) za doručení 200 až 300 balíků. Po návratu svých kolegů si budou moci vzít volno.
Ye uvedl, že na řešení nedostatku personálu byla zavedena inovativní řešení, jako je zřizování bezobslužných vyzvedávacích stanic a přidávání doručovacích boxů do obchodů kurýrních služeb.
Cainiao Network, logistická odnož čínského e-commerce giganta Alibaba Group, dále zmírnila nedostatek pracovních sil nasazením bezpilotních doručovacích vozidel.
Tento automatizovaný systém zvládne nejnáročnější přepravní úkoly, což umožní zaměstnancům na místě soustředit se na třídění a doručení na poslední míli. Byl zřízen speciální operační tým, který zajistí bezproblémovou funkčnost bezpilotních vozidel během svátků.
Podle manažera doručovací služby Cainiao ve východočínském Chang-čou se letos o přepravu postará 6 bezpilotních vozidel, což umožní 60 procentům zaměstnanců užít si Svátek jara, což je významně více než asi 30 procent v minulých letech.
Wang Lej, manažer pobočky YTO Express v šanghajském obvodu Sü-chuej, uvedl, že během prvních tří dnů svátků se očekává pokles objemu dodávek. «Poté však objem prudce vzroste, protože lidé budou zasílat místní speciality zpět do metropolitních měst, jako je Šanghaj, kde žijí a pracují.»
(Xinhua)