V Harbin Ice-Snow World, největším tematickém parku na světě věnovaném ledu a sněhu, dokončuje zkušený ledový sochař Zhang Hongyan dvanáct soch znamení zvěrokruhu. Vdechuje jim jedinečné kouzlo, které umocňuje atmosféru čínského Nového roku pro návštěvníky z celého světa.
Zhang se věnuje umění ledového sochařství téměř tři desetiletí, přičemž jeho kariéra začala v roce 1996. Byl svědkem růstu a proměny harbinského průmyslu ledových soch.
Podle jeho vzpomínek je Zhaolin Park v Harbinu, hlavním městě severovýchodní čínské provincie Chej-lung-ťiang, místem, kde vznikla tradice čínských ledových luceren a které se stalo klíčovým centrem pro rozvoj a propagaci tohoto umění.
»V roce 1963 se v tomto parku konal první Harbinský festival ledových luceren, což z něj činí jednu z nejstarších a největších venkovních výstav ledového umění na světě,« uvedl Zhang.
Od té doby harbinští sochaři používají led z nedaleké řeky Sung-chua k vytváření široké škály ledových děl.
»Každá ledová socha prochází několika procesy, včetně návrhu, řezání motorovou pilou a detailního opracování ostrými nástroji. Začátečníkům trvá nejméně deset let učení a praxe, než dokážou vytvořit ledovou sochu samostatně,« vysvětlil Zhang.
Během posledních 60 let vychoval Harbin generace ledových a sněhových sochařů. Díky jejich úsilí se techniky ledového sochařství, kdysi považované za pomalu zanikající umění, rozšířily nejen v Číně, ale i po celém světě.
Zhang s potěšením sleduje, jak technologický pokrok proměnil dříve dočasné sochy v trvalé zázraky.
»Díky pokroku v technologii chlazení se umění ledového sochařství vyvinulo ze sezónního řemesla v celoroční praxi, která se rozšířila ze severních oblastí do jižních čínských měst,« řekl.
Zhang poznamenal, že v jižních městech, jako je Šen-čen, a východních městech, jako je Šanghaj, nyní existují interiérové galerie s ledovými a sněhovými exponáty, které umožňují širšímu publiku obdivovat toto umění.
Dopad harbinských ledových sochařů sahá daleko za hranice Číny. Již od 60. let minulého století sdílejí své techniky s umělci ve Spojených státech, Brazílii a Jižní Africe.
»Každý rok od poloviny října do konce listopadu cestují týmy harbinských sochařů do amerických měst, jako jsou Washington a Orlando, aby vytvářely v chlazených prostorách vnitřní ledové sochy pro vánoční období,« uvedl Zhang a dodal, že mezi čínskými a zahraničními ledovými sochami existují výrazné stylistické rozdíly.
Vysvětlil, že čínské ledové sochy často kladou důraz na velkolepost – příkladem jsou rozsáhlé instalace v Harbin Ice-Snow World. Naproti tomu mezinárodní ledové sochy bývají menší, detailnější a často se vyznačují inovativními designovými koncepty.
»V roce 2013 jsem působil jako umělecký ředitel ledové výstavy v Long Beach v Los Angeles, kde jsme vytvořili ledové sochy na motivy pohádky ›Louskáček‹,« řekl Zhang. »Byla to zcela nová zkušenost a rozdíly v estetice a kultuře mezi Východem a Západem nás přiměly k vzájemnému porozumění a integraci.«
V průběhu let čínští ledoví sochaři, jako je Zhang, do svých děl začlenili různé styly a techniky. Harbinská mezinárodní soutěž ledového sochařství, konaná v rámci Harbin Ice-Snow World, přitahuje umělce z celého světa, kteří zde prezentují své dovednosti.
»Opravdu si užívám výměnu zkušeností s mezinárodními ledovými sochaři. Jsou ohromeni tradiční kulturou obsaženou v čínských ledových sochách, zatímco my oceňujeme jejich kreativní návrhy,« řekl Š‘ Lej, jeden z účastníků soutěže.
Od Festivalu ledových luceren po impozantní Harbin Ice-Snow World se čínské ledové sochařství stalo hlavním lákadlem pro návštěvníky z celého světa. Turisté stojící pod monumentálními sochami jsou často uchváceni jejich krásou a stávají se součástí příběhu, který vyprávějí.
»Vidět tyto ledové sochy a budovy na vlastní oči je skutečně inspirující. Jsou nádherné a plné jedinečných kulturních prvků. Nikdy nezapomenu na jejich velkolepost a krásu,« řekl Robin Lapthorne, australský turista. »Je to poklad světového umění a věřím, že na to může být toto město hrdé.«
(Xinhua)