Čínské automobilky rychle expandují do budoucích průmyslových odvětví, od humanoidní robotiky po létající auta, a využívají své technologické a dodavatelské výhody k získání vedení v technologiích příští generace.
Automobilka GAC Group nedávno představila GoMate, svůj humanoidní robot třetí generace. Tento robot v plné velikosti na kolech je schopen šplhat po schodech, stoupat do svahů a překonávat boční překážky.
Díky odbornosti GAC v oblasti baterií nabízí GoMate šestihodinovou výdrž baterie, což ho činí vhodným pro širokou škálu oblastí, včetně bezpečnosti, zdravotní péče, logistiky a vzdělávání.
Zhang Aimin, vedoucí výzkumného a vývojového týmu robotiky v GAC, uvedl, že společnost má jasný výrobní plán, který zahrnuje demonstrační aplikace v různých průmyslových odvětvích v roce 2025, malou sériovou výrobu v roce 2026 a nakonec masovou výrobu.
GAC Group není jediná, která se vydala do oblasti humanoidní robotiky.
BYD významně investoval do startupu AgiBot. Chery se spojilo s AI firmou Aimoga za účelem vývoje humanoidního robota, který byl původně určen k použití jako prodejní asistent v obchodech. Chang’an Auto oznámil plány na vývoj humanoidních a automobilových ekosystémových robotů s investicemi přes 50 miliard jüanů (téměř 7 miliard amerických dolarů) v příštích pěti letech.
Synergie mezi inteligentními vozidly a humanoidními roboty v oblasti základního softwaru a hardwaru, dodavatelského řetězce a výrobních procesů je klíčovým důvodem, proč mnoho automobilek vstoupilo do tohoto nového oboru.
Odborníci v průmyslu uvedli, že technologie používané v autonomním řízení, senzorech, strojovém vidění a umělé inteligenci se značně překrývají s těmi, které jsou potřebné pro vývoj humanoidních robotů. Dále jsou automobilky ideálním prostředím pro testování a nasazení humanoidních robotů, což vytváří uzavřený ekosystém pro výzkum, výrobu a aplikace.
»Jak autonomní řízení, tak humanoidní robotika jsou tržními segmenty v hodnotě bilionů jüanů,« řekl Jin Qiao, prezident Wuhan AI Research.
Podobně mnoho automobilek tlačí do ekonomiky nízkých letů s vývojem elektrických letadel s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL) – vozidel, která mohou vzlétat a přistávat vertikálně jako helikoptéry, aniž by potřebovala dráhu.
V prosinci provedl »Land Aircraft Carrier«, létající auto vyvinuté výrobcem elektrických vozidel XPENG, svůj testovací let v Lujiazui, centrální obchodní čtvrti Šanghaje. Produkt získal na Airshow China v listopadu více než 3 000 objednávek.
Analytici uvedli, že eVTOL mohou sdílet až 80 procent dodavatelského řetězce s elektrickými vozidly, což ještě více zvyšuje vyhlídky na čínský průmysl létajících aut.
Expanze čínských automobilek do budoucích průmyslových odvětví ukazuje na revoluční sílu AI v technologickém sektoru.
»Konkurenční výhoda v automobilovém průmyslu se rychle posouvá směrem k inteligenci řízené umělou inteligencí. Budoucí vývoj musí být založen na tomto novém konkurenčním prostředí,« řekl Zhang Yongwei, místopředseda a generální tajemník think tanku China EV 100, který se zaměřuje na průmysl NEV.
Zhang předpověděl, že automobilový sektor vstupuje do éry zcela vedené umělou inteligencí, což znamená začátek nové fáze transformace průmyslu.
(Xinhua)