Nebojte, nebudu před vánoci psát o staré trampské písni, ani o popravách stovek českých vlastenců německým nacisty ve věznici Pankrác, ani o povraždění desítek neozbrojených místních civilistů německými nacisty za pražského povstání ve dnech 5.-9. května 1945. Nebudu se vracet ani k tramvajové trati, která do 9. května 1974 vedla přes Pankrác na Budějovickou a ještě dál a padla tehdy přehnanému očekávání od nastupujícího pražského metra. Vynechám i Severojižní magistrálu, na kterou motoristé rádi přísahají, ale která dělá na Pankráci taky nemalou neplechu.
Tak jako v mnoha jiných velkoměstech, také v Praze se střetávali stoupenci stavby výškových budov, nejlépe mrakodrapů, s odpůrci této výstavby. V Praze se stoupenci výstavby výškových budov prosadili na Pankráci již v 80. letech. Tento boj pokračoval i po roce 1989 a prosazovaly se opět výškové budovy. Navíc se tak dělo podle nechvalné zásady »Každý pes, jiná ves«. Výsledný obraz v lokalitě stanice metra Pankrác je špatný.
Autobusové nádraží Pankrác se stalo v roce 1980 po zprovoznění metra Kačerov – Kosmonautů (dnešní Háje) přebytečné, protože terminál příměstské dopravy se přesunul na dnešní stanici metra Opatov. Místní občané chtěli mít na jeho místě park. Nová politická reprezentace ale prosadila zástavbu příslušného území. Boj byl úporný. Nakonec při něm prohrál i nejslavnější environmentální právník JUDr. Petr Kužvart.
Bezútěšnost lokality aktuálně dovršuje staveniště metry trasy D, která se má ve stanici Pankrác napojit na trasu C.
Myšlenka vrátit tramvaj mezi Pankrác a Budějovickou, resp. pokračovat v jejím vedení Jeremenkovou na tramvajovou trať do Braníka a Modřan, je poměrně stará. Její realizaci ale pražští radní dlouho, velmi dlouho odkládali. Aktuální realizace je velice podivná. Totiž, nejprve v roce 2021 postavili od dosavadní tramvajové trati k Pankrácké vozovně odbočku nové tramvajové tratě asi 250 metrů dlouhou. Ukončili ji u křižovatky s ulicí Hvězdova na výhybce, asi 250 metrů před stanicí metra Pankrác, u něhož se nachází též obchodní centrum Arkády. Stálo to prý asi 68 miliónů Kč. Logisticky bylo pozitivní zřízení nové tramvajové zastávky Kotorská a posunutí zastávky Pražského povstání ke stejnojmenné stanici metra. Logisticky podivné bylo ukončení tramvajové trati kus před stanicí metra Pankrác a obchodním centrem Arkády.
V červnu 2024 těchto 250 m tramvajových kolejí nechali vytrhat. Poté stavěli tento úsek tramvajové tratě znovu, tentokrát v prodloužení až ke stanicie metra Pankrác, kde trať ukončili opět na výhybce. Teď, krátce před vánoci, ji 14. prosince uvedli do provozu. Totiž, začátkem ledna se asi na rok uzavře stanice metra Pankrác pro nástup a výstup a je třeba zajistit alespoň nějakou dopravu v prostoru stanice metra Pankrác.
Že je to velmi podivné hospodaření Dopravního podniku (DPP) a zejména jeho majitele, hlavního města Prahy? Nemýlíte se. Ptali se na policii, zda podivné hospodaření hlavního města Prahy a DPP budou řešit. Dostalo se jim odpovědi, že na magistrátu hlavního města Prahy i na vedení DPP jsou jako doma, ale vyšetřují jen zjevnou korupci. Že se některé dopravní stavby staví velice podivně, je prý smutné, ale řešit to jim nepřísluší. Dvojí výstavba znamená samozřejmě dvojí náklady. Něco stálo i vytrhání kolejí z roku 2021. Pražský rozpočet to prý ale s pomocí fondů EU bez problému snese.
Jan Zeman