Bronner’s CHRISTmas Wonderland ve městě Frankenmuth ve státě Michigan se snaží zotavit po dopadech pandemie COVID-19, zatímco nakupující se vracejí a prodeje rostou, podle zaměstnanců a zákazníků, které tam koncem října interviewovali reportéři Xinhua.
»Během pandemie jsme čelili problémům s objednávkami a dodávkami. Ne všechny položky dorazily včas. Bylo to velmi různorodé. Zotavujeme se. Trvá to nějaký čas. Všichni nacházejí novou normu. Postupně se dostáváme zpět na úroveň před pandemií,« řekla Lori Libka, která pracuje na recepci »největšího vánočního obchodu na světě«, jak se o něm říká.
Cenový vzestup
Obchod nyní udržuje rozsah svých vrcholových let, s více než 50 000 ozdobami a dárky pro všechny sezóny, příležitosti a rozpočty, ale počet zákazníků musí dohnat svůj roční průměr více než 2 miliony. Rodina Bronnerových, která obchod vlastní, se snaží znovu získat dynamiku. Například jejich účet za elektřinu v současnosti průměrně dosahuje 650 dolarů denně.
Jedna věc, s níž se majitelé trhu a jejich zákazníci musí vyrovnat, je inflace. Zákazník jménem Mike z Clevelandu, Ohio, který zaplatil 120 dolarů za nákup, zmínil vzestup cen pro Xinhua a řekl: »Co není dnes dražší? Dokonce i McDonald’s je dražší. Jaký je nárůst? O kolik procent, 10, 20 nebo 30 procent? Pravděpodobně alespoň 20 procent, myslím.«
Debbie, obyvatelka Michiganu, si koupila dárky za 50 dolarů. Každoročně sem chodí nakupovat a její účty se pohybovaly od 50 do 250 dolarů. Všimla si, že ceny vzrostly ve srovnání s obdobím před pandemií, a odhadla nárůst na přibližně 20 procent. I přesto viděla sklenici »napůl plnou« a s úsměvem dodala: »Jsou Vánoce. Kdo se stará, kolik to stojí?«
Bob Noble, který přijel zhruba 100 mil daleko, také vzal inflaci v úvahu, protože navštěvuje obchod dva nebo třikrát ročně. „Vždy byly drahé. Ale všude jsou nyní cenové vzestupy. Nejen tady, ale všude. Pokud chcete něco zvláštního, je tohle místo, kam jít,“ řekl a poznamenal, že „inflace si vybírá svou daň.“
Podle prodejního katalogu Bronner’s »mnoho produktů Bronner’s se prodává za méně než 10 dolarů, a dvě třetiny za méně než 20 dolarů.« Reportéři Xinhua provedli náhodné prozkoumání regálů a našli plastové koule velikosti vlašských ořechů prodávané za 8,99, 12,99 nebo 15,99 dolarů, licencované konvice za 33,99 nebo 35,99 dolarů, plyšové králíky za 19,99 dolarů a porcelánové talíře za 12,99 dolarů.
»Všechno se zdá být dražší,« řekli Ken a Jackie, pár z Kanady. Zaplatili kolem 100 dolarů za dekorace, ozdoby a dárky při své aktuální návštěvě.
Cestovní poklad
Obchod byl založen v roce 1945 a propaguje se jako »největší vánoční obchod na světě«, který je otevřený po celý rok. Každoročně více než 2 miliony zákazníků nakoupí více než 2 miliony ozdob a více než 125 000 souprav světel. Zaujímá plochu 2,2 akrů (1,7 fotbalového hřiště) obchodní plochy a 27 akrů upravené krajiny, a celková plocha budovy v celém komplexu Bronner’s činí 7,35 akrů.
»Můj dědeček začal malovat nápisy na obchody v suterénu svých rodičů a vyvinulo se to v tento obrovský vánoční ráj. Trvá to nějaký čas, než vše prozkoumáte,« řekl Dietrich Bronner, manažer katalogu a vývoje produktů obchodu, místním médiím. »Když se dveře otevřou, lidé vtrhnou dovnitř a vidíte úsměvy na všech tvářích, tak vás to opravdu potěší. To nás všechny motivuje.«
»(V) typický letní den k nám může přijít několik tisíc lidí,« řekl Wayne Bronner, prezident a generální ředitel Bronner’s a jeden z devíti členů rodiny spojených s firmou, jak uvedl Marketplace. »Je to unikátní samo o sobě – chtějí vidět Bronner’s, největší vánoční obchod na světě, a zažít Vánoce, bez ohledu na to, který je den v roce.«
V špičkové sezóně Bronner’s zaměstnává více než 700 pracovníků. Letos už vrchol sezóny začal. »Hledáme zaměstnance, kteří mohou pracovat u Bronner’s do 31. prosince,« uvedla Crissy Dutcher, manažerka prodeje a personál pro plnění katalogů/internetových objednávek, v prohlášení v září. V současnosti Bronner’s zaměstnává přibližně 450 lidí a plánuje přijmout asi 100 nových pracovníků.
Automobilový klub Michiganu zařadil Bronner’s mezi deset největších uměleckých atrakcí státu. Guvernér Michiganu označil Bronner’s za »Velvyslanectví michiganské turistiky« v roce 1976. AAA-Chicago Motor Club uvedl Bronner’s jako »Cestovní poklad.«
Čínské produkty
V roce 2019, kdy reportéři Xinhua naposledy navštívili trh, průměrný účet za elektřinu činil 1 250 dolarů denně, což bylo dvakrát více než současná úroveň, což znamená, že rodina Bronnerových musí udělat více pro obnovení kapacity před pandemií. I přesto se alespoň počet prodávaných komodit nyní vrací na předchozí úroveň, přičemž 50 procent z nich pochází z Asie, 30 procent z Ameriky a 20 procent z Evropy.
Asijští dodavatelé jsou převážně z Číny, Indie a Vietnamu, uvedla Libka, která odmítla poskytnout podrobný přehled podle zemí. V roce 2019 bývalá manažerka prodeje Cindy Baxter řekla Xinhua, že zhruba 30 až 40 procent všech položek pocházelo z Číny a ostatní byly převážně z domácích a evropských továren.
»Máme produkty, které pocházejí z celého světa a hodně nakupujeme od čínských továren. Ceny ozdob a vánočních světel z Číny jsou mnohem nižší než ceny z Evropy, a prodáváme jich hodně,“« řekl Wayne Bronner v roce 2019. Tento říjen oddělení komunikace obchodu odmítlo žádost Xinhua o rozhovor s prezidentem a generálním ředitelem.
Podle statistik OSN by asi polovina výrobků vyrobených v Číně měla putovat do Spojených států a až 80 procent všech vánočních produktů na světě pochází z Číny.
(Xinhua)