Ať se nám to líbí nebo ne, Vánoce jsou také o dárečcích. O to víc, pokud jsou v rodině děti. Ne každý má ale náladu prodírat se stovkami lidí v nákupních centrech a upřednostňuje nákup přes internet s pohodlným doručením až domů, případně do výdejních boxů. Ani tento způsob nákupu však není bez rizika. Jednou z nepříjemností může být poškozená zásilka. O tom, jak v takovém případě postupovat, informovala spotřebitelská organizace dTest.
Mnohé napoví už samotný vzhled zásilky. »Poškozená krabice může napovědět, že zboží uvnitř zažilo nějaký ten karambol. Čekáte-li křišťálové skleničky nebo třeba keramický tajine, je namístě zásilku s odkazem na možné poškození vůbec nepřebírat,« uvedla ředitelka organizace Eduarda Hekšová.
Následně je podle ní vhodné ihned kontaktovat prodávajícího o odmítnutí převzetí a jeho důvodu. V případě, že dopravce balík doručí a odjede před jeho kontrolou, Hekšová doporučuje balík zdokumentovat a neprodleně kontaktovat prodávajícího. Ke zdokumentování podle ní postačí pořízení fotografie nebo rovnou videozáznamu přebírání a rozbalování zásilky. Datum a čas pořízení fotografií či videa lze poté vyčíst z metadat obsažených v daném souboru. Za určitých podmínek lze také rozbalit zásilku před pracovníkem doručovatele předtím, než ji spotřebitel převezme. Snadněji tak prokáže, že k poškození zboží došlo ještě před převzetím zásilky.
»Rozhodnete-li se balík i přes zjevné pochroumání přece převzít, dokumentaci rozhodně nepodceňte a zkuste si natočit populární unboxing,« dodala ředitelka dTestu.
Balíček zkontrolovat hned po převzetí
Jak ale postupovat, když nepoškozený balík přece jen obsahuje poničené zboží? I v takové situaci lze podle spotřebitelské organizace vadu reklamovat. »Prodávající totiž odpovídá jak za dopravu, tak za řádné zabalení zboží. To by mělo být zabaleno takovým způsobem, aby při běžné manipulaci nedošlo k jeho poškození. V případě bezvadného stavu krabice, a přesto poškozeného zboží jsou tak prakticky možné jen dvě varianty – zboží nebylo zabaleno řádně, a k jeho poškození došlo během přepravy, nebo zboží bylo zasláno již poškozené,« vysvětlila Hekšová.
Problémy mohou podle ní nastat v případě, kdy spotřebitel převezme zásilku, nechá ji ale nerozbalenou, a až po delší době zjistí, že je její obsah poškozen. V takovém případě se šance na bezproblémovou reklamaci snižuje.
S otázkou, u koho reklamovat poškozené zboží, si spotřebitel hlavu lámat nemusí. Při nákupu na e-shopu prodávající zpravidla odpovídá za balíček až do okamžiku jeho doručení spotřebiteli. Je to totiž právě prodávající, s nímž spotřebitelé uzavírají smlouvu. Naopak s přepravcem je ve smluvním vztahu prodávající, nikoliv sám spotřebitel. »Dojde-li vám vadný balíček, reklamujte jej přímo u prodávajícího. Zjišťování, kdo je konkrétním viníkem i případnou reklamaci u dopravce, nechte na prodávajícím,« vysvětlila Hekšová. Jiná situace nastane, jestliže si spotřebitel objednal vlastního přepravce, kterého prodávající nenabízí. Potom musí reklamaci zásilky řešit i s doručovatelem.
(jad)
)) Žhavé dívky na vás čekají na — Hot4.eu