Doba je zlá a budoucnost nejistá. Ne, že bychom v Evropě umírali hlady, byť řada lidí žije na hranici chudoby, a to i u nás (asi milion lidí). V EU zhruba 33 milionů lidí lze označit za velmi chudé s těžkou materiální deprivací. Mnozí, díky honbě za mamonem, ztratili empatii a problémy jiných lidí si nepřipouští. Škola nevede žáky k emoční inteligenci a místo toho je ovlivňuje patologickou genderovou ideologii a ideologickým překrucováním historie. Politická reprezentace se snaží z lidí vytvořit poslušné stádo bez kritického uvažování a s unisono myšlením ve jménu jediného oficiálního »správného« názoru. A jak se zdá, tak se jim to daří. Ale největším problémem dneška je, že jsme ztratili duchovní rozměr života. Ne proto, abychom byli andělé, ale abychom byli více lidští. Lidská rasa je jediná, která je schopná zničit sebe sama, a to cílevědomě. Síla, která vytvořila vesmír, předvedla dokonalý systém. Ale v případě člověka, který je součástí této dokonalosti, se jedná spíše o nepodařený experiment. Lidstvo na své cestě převážně tápe. Proto se objevili lidé, kteří upozorňovali na možné události. K nim patří proroci, ale i prognostici a další zabývající se budoucími událostmi. Máme se proto bát některých proroctví?
Dne 1. března 1555 v lyonském vydavatelství Macé Bonhomme vyšla kniha »LES PROPHETIES« (Proroctví) francouzského lékaře a proroka známého jako Nostradamus. Své předpovědi sepsal do deseti knih, které nazval Centurie. Vykládat Nostradamova proroctví je nesmírně obtížné, protože jsou psána složitým jazykem, který je plný jinotajů a metafor. Autor v něm střídá hned několik jazyků – dialekt francouzštiny, latinu, italštinu a řečtinu. Narodil se v prosinci 1503 v Saint-Rémy-de-Provence a zemřel v roce 1566. Ve čtyřřádkových verších předvídá blízkou i vzdálenou budoucnost. Jeho proroctví vzbudilo strach. Máme těmto vhledům věřit nebo nevěřit?
Nostradamus byl ve své době velice populární jak mezi prostým lidem, tak i mezi členy královské rodiny. Vždyť po tragické smrti krále Jindřicha II. se stal osobním lékařem jeho syna Karla IX. v době jeho nástupu na trůn. Ale největší pozornost a posléze i významnou ochranu mu věnovala francouzská královna Kateřina Medicejská. Královna přesvědčila svého manžela, aby pozval Nostradama do Paříže. V létě 1555 se vydal na měsíc trvající cestu na královský dvůr. Obdivovala jeho proroctví. Jedno z prorockých čtyřverší se dokonce vztahuje i ke smrti jejího manžela a krále Jindřicha II., které zní: »Mladý lev přemůže starého lva v osobním souboji. Oko mu propíchne skrz zlatou mříž. O smrti rozhodnou jen střety dvou. Starý lev následně zemře krutou smrtí.«
Královna Kateřina ho při jeho pobytu v Paříži také požádala, aby vytvořil horoskopy pro příslušníky její rodiny. Jejím synům uvedl výhradně optimistické horoskopy o jejich budoucnosti. To mu také asi zachránilo život. Pro jistotu se rozhodl, že těmto lidem nebude říkat nic zlého, a proto si musel i trochu vymýšlet. Díky příznivým věštbám na adresu královny a její rodiny si Nostradamus vydobyl její sympatie a ochranu. S královnou se znovu setkal o čtyři roky později v souvislosti s naplněním jeho proroctví, které se tykalo hrozivého konce Jindřicha II.
Stalo se to v létě 1559, kdy se král Jindřich II. rozhodl uspořádat turnaj na oslavu dvou manželství, a to své dcery a sestry. Při této příležitosti chtěl svému okolí prokázat své schopnosti v boji. Vyzval proto na souboj muže proti muži slavného válečníka hraběte Montgomeryho. Rozhodl se s ním utkat v souboji s tupými dřevci. Bohužel se stalo, že Montgomeryho dřevec se při nárazu rozštěpil a jedna z jeho třísek pronikla hledím Jindřicha II. a zabodla se mu do oka. O deset dnů později král v nepopsatelných bolestech umírá. Všichni včetně Montgomeryho přičítali tuto tragédii Nostradamovi za to, že ji předvídal, a tím ji mohl částečně přivodit. Nikdo nepochyboval o smyslu jeho prorockého čtyřverší popisující souboj dvou lvů. Tragická událost až příliš odpovídala tomuto proroctví. Věštba obsahuje zmínku o starém a mladém lvu. Oba aktéři turnaje měli štíty se znakem lva a v souladu bylo i to, že hrabě byl o několik let mladší než král (to symbolizuje mladého a starého lva). Dále formulace: »O smrti rozhodnou jen střety dvou« označuje bojový konflikt dvou protivníků, kdy místo střetu se nazývá válečné pole. Rytířský souboj se skutečně odehrál v Paříži na místě zvaném »Champ de mars«, v překladu Martovo pole. Mart byl římský bůh války, a proto ve významu to znamená válečné či bojové pole. A aréna souboje symbolizuje bojové pole. Ale nejdůležitější na těchto indiciích a souvislostech bylo, že sama královna věřila, že prorocké čtyřverší je předpovědí tragické smrti jejího manžela. Královna věřila, že Nostradamus předvídal osud krále, a proto ho považovala za nejvýznamnějšího astrologa Francie.
Existuje řada dalších předpovězených událostí, které se odehrály jak za života, tak i po smrti Nostradama. Ale až na výjimky žádné z jeho proroctví není spojené s časovou datací dané události stejně tak, jako v případě Janova Zjevení, které obsahuje Bible v závěru Nového zákona. Některá proroctví jsou poměrně přesná. Takovým příkladem je čtyřverší týkající se útoku osmanských Turků proti Maltézským rytířům na Maltě. V roce 1565 zaútočilo 200 tureckých lodí s 50 000 muži na palubách na opevněný přístav na Maltě. Tentokrát Maltézští rytíři ještě muslimskému útoku odolali. V tomto proroctví se ale neuvádí výsledek bitvy.
Dalším příkladem jednoznačné věštby je předpověď obrovského požáru, ke kterému došlo v roce 1666 v Londýně, při kterém prakticky vyhořelo celé město. Toto proroctví navíc patří k ojedinělým, ve kterých Nostradamus určil i dobu předpovězené události. Datum zde bylo zašifrováno typickým způsobem, a proto nebylo těžké tento údaj dešifrovat a určit tak přesně rok události. O Londýnu a ohni se v proroctví mluví zcela otevřeně: »Trest spravedlnosti, jíž se Londýn dožaduje, bude prolit v podobě ohně…«
Ve všech Nostradamových hrozivých vizích vystupuje do popředí postava antikrista. Ale na rozdíl od ostatních proroků v jeho proroctvích existují až tři antikristé. Pravdou je, že Nostradamova apokalyptická vize je v souladu s tehdejšími názory. Všichni ve smyslu knihy Zjevení očekávali konec světa. Tato představa se v různých cyklických obměnách mezi věřícími stále očekává i dnes. Mění se pouze termíny podle toho či onoho aktuálního vykladače Janova Zjevení.
Vykladači Nostradamových vizí určili, že prvním antikristem je Napoleon Bonaparte a druhým antikristem Adolf Hitler. Třetí antikrist má teprve přijít. Pochopitelně, že v žádném z jeho proroctví se přímo neuvádějí tato konkrétní jména. Nostradamus, podobně jako i někteří další proroci, používá ve svých textech tzv. anagramy. Princip anagramu spočívá v tom, že v uvedeném slově nebo větě přemístíme písmena nebo celé slabiky, čímž se vytvoří nový slovní útvar. Pokud se tedy předpokládá, že jméno uvedené v proroctví v sobě ukrývá skutečné hledané jméno, pak se za pomocí jednotlivých písmenkových přesunů zkouší, zda se nezíská nějaké skutečné jméno. Ale má to jeden háček, protože se jedná o spekulativní metodu, a proto výsledek nemusí být pravdivý.
Podle výkladů jeho čtyřverší předpověděl mnohé další světové události, jako např. svržení atomové bomby na Hirošimu a Nagasaki a to včetně data 6. a 9. srpna, atentát na Kennedyho a mnohé další události. Velmi zajímavé je proroctví týkající se smrti prezidenta Kennedyho, ve kterém se hovoří: »Zlo na velkého muže sestoupí se střechy domů. Bude obviněn nevinný, který nato krátce umře, a pravý viník se vykoupí.« Tento popis odpovídá skutečnosti. Na Kennedyho se střílelo z úrovně střechy. Obviněný muž Lee Harvey Oswald žil po atentátu jen krátce a nemohl proto poskytnout plnou výpověď. Navíc se ukázalo, že byl nevinný a skutečný vrah unikl.
Nostradamus označil období let kolem roku 2012 za dobu zvýšených nepokojů, zemětřesení, velkých zaplav, hladomoru, válek a celosvětového hospodářského úpadku. Dále tvrdí, že v této době lidstvo vstupuje do éry globální vývojové krize, a pokud nenastane žádná pozitivní změna, dojde v následující budoucnosti k výraznému úbytku lidské rasy. Je to jednoznačné varování, které nás nabádá k tomu, abychom se poučili z minulosti a vyvarovali se opakovaní stejných chyb. V jednom ze svých prorockých čtyřverší mluví o zvednutí hladin oceánů. Je to snad varování před globálním oteplováním? Podle tohoto proroctví dojde k zatopení prakticky celé Velké Británie.
Nevíme, na jakém principu se tvořily Nostradamovy vize, které poté formuloval do svých proroctví. U Nostradama se zajisté nejedná o samoúčelný autorský výtvor. On sám si byl se sebou jistý, že nalezl vodítko ke zjištění potenciálních katastrof a jejich načasování. Jeho předpovědi jsou proto varováním. Avšak nejedná se o neodvolatelné fatální události, pokud se pochopí jejich souvislosti, a na základě toho se dokáže zabránit příčinám jejich vzniku. Tato skutečnost je v souladu s teorií nelineárních dynamických systémů a chaosu.
Tak jako Nostradamus i pozdější Fulcanelli (neví se přesně, kdo se za tímto pseudonymem Francouze skrývá), který žil na počátku minulého století, předpověděl období prudkých změn, které až děsivě připomínají ekologické i společenské problémy současného světa. V každém případě byl široce vzdělaný v různých oborech i vědách a také v jazycích.
I předpovědi Nostradama nás rovněž varují před možným dalším globálním vyhynutím. Dnes víme, že v minulosti Země došlo už několikrát ke kataklyzmatickým událostem, a to bez přičinění člověka, který na Zemi ještě nebyl. Jejich důsledkem bylo vyhynutí mnoha živočišných druhů a snížení počtu ostatních až téměř na hranici vymření, jak se stalo například v období permu.
Pokud se blížíme k celosvětovému kolapsu, což se zdá být možné vzhledem ke globálnímu oteplovaní, k finančním potížím i k neřešeným nájezdům migračních hord a k výrazně zhoršující se mezinárodní situaci hrozící světovou válkou, pak nás čeká zlá budoucnost. Pokud promarníme poslední možnosti, jak zabránit pádu lidstva do této černé díry, pak dnešní lokální problémy s nedostatkem potravin a vody budou stále narůstat a podle Nostradamových slov pohltí hladomor časem velkou část světa. Jakmile zásoby potravin klesnou, spustí se řetězec smrtonosných událostí. Dojde k nestabilitě životního cyklu. Taková situace může vést k celosvětovým válkám. Podle jeho proroctví se v této fázi světového konfliktu lidstva bude jednat o velkou armádu z Asie, která bude postupovat po souši i po moři a podle jeho slov »stoupence kříže zničí a k smrti ubije«.
Pravdou je, že za Nostradamova života hrozilo největší nebezpečí z východu, z Osmanské říše. Vždyť v roce 1453 dobyli osmanští Turci Konstantinopol a následně začali podnikat výboje na Balkán a dostali se až k Vídni. Ale toto jeho proroctví lze dnes chápat i tak, že nás vlastně upozorňuje na možný reálný obrovský konflikt mezi islámským a západním světem nebo na globální jaderný konflikt pokračováním válečného stavu na Ukrajině. Ale může jít i o budoucí konflikt s Čínou. Uvidíme, co v tomto směru přinese nová americká administrativa. Nostradamus věřil, že nevyřešené pohromy a konflikty jeho vlastní doby budou narůstat a stanou se nebezpečím i pro budoucí generace. Je pochopitelné, že události 16. století nelze jednoduše vzít a bezhlavě to přenést do 21. století. Ale zároveň je třeba si uvědomit, že islámské náboženství, islámská filosofie, islámská ideologie i stávající postoje muslimů se od doby vzniku islámu příliš nezměnily a vše ustrnulo na úrovni středověku. Navíc dle proroka Muhammada je jejich náboženství tím posledním a jedině správným, a proto musí zákonitě zvítězit na celém světě. S představiteli tohoto přesvědčeni nelze vést rozumný dialog. V tomto jejich přístupu se ukrývá obrovské nebezpečí, které je umocněno nevzdělaností velké části jejich stoupenců, a jejich až brutálním fanatismem. S tím souvisí i nový fenomén ohrožující stabilitu Evropy – nelimitovaná a neřešená ilegální migrace.
Pokud se ukáže, že klimatické podmínky na Zemi jsou stále chaotičtější, může se jednat o znamení nastávající krize. Složitý systém globálního klimatu se vyznačuje nelineárním dynamickým chováním, které snadno může vést k chaosu. Některá Nostradamova čtyřverší ilustrují představu, že příroda možná chystá hrozivý otřes.
Příkladem je čtyřverší: »Krátce poté v nedlouhém intervalu mocné bouře zvednou se nad zemí a mořem. Plameny, zvířata, propadnou většímu zmatku.« Toto 40. čtyřverší z Centurie II neodkazuje na jedinou bouři, ale na celou sérii bouří a děsů. V souvislosti s těmito katastrofickými předpověďmi se objevuje názor, že narůstající počty tsunami a zemětřesení a jejich intenzit mohou být předzvěstím globálních přírodních katastrof, například probuzení supervulkánů. V oblasti Yellowstonského národního parku, ve státě Wyoming, se podzemní supervulkán již dostal do stádia, které vědci nazývají rudá zóna, ve kterém se může schylovat k erupci. Ale existují i jiné globální katastrofické scénáře.
Proroctví Nostradama nám sděluje také naději. Nezáleží na tom, jaké pozemské hrůzy nastanou, ale hlavně na tom, jak se z nich poučíme a zda nepříznivé události zastavíme a vyřešíme. Ale naděje lidstva na šťastnou budoucnost je podmíněnou nadějí. Lidstvo má možná naposledy na vybranou mezi dobrem a zlem, mezi pokračováním a koncem. Volba jedné cesty uzavře tu druhou. Civilizace vznikaly, vzkvétaly a zanikaly. Pokud půjdeme špatnou cestou, pak zcela jistě zahyneme.
Obecně lze říci, že proroctví o soudném dni jsou pro některé skupiny lidí velmi nebezpečná. Co se bude dít s některými stoupenci této představy, když svět v očekávaní konce nezahyne, ale všichni si budou myslet, že se nacházejí v závěrečné fázi konce světa? Bible uvádí řadu jevů, které by měly předcházet tomuto konci. V Písmu svatém se sice neuvádí, kdy k tomu má dojít, ale mnozí se domnívají, že s tímto koncem je spojeno nějaké významné období.
Nostradamus věřil, že má jasné vize o budoucnosti. I jeho proroctví předpokládá konec světa jako v případě Janova Zjevení v Bibli. Jedna z jeho vzácně datovaných představ se týká roku 3797. Také sdělil, že umírající Slunce pohltí naši planetu. Je zajímavé, že si uvědomil apokalyptický konec naší sluneční soustavy, ke kterému zcela jistě dojde, ale o kterém tehdejší svět neměl ani nejmenší představu. Odkaz na rok 3797 není tentokrát zašifrovaný v prorockém čtyřverší, ale nachází se jasně v předmluvě knihy Proroctví. V této dataci však nejde o časově stanovené varování, ale o přiznaní, že jeho proroctví budou platit ode dne, kdy napsal tuto předmluvu a první proroctví, to znamená od roku 1555 do roku 3797. Dál už jeho vize nedosáhly. Proto tento letopočet neznamená konec světa, jak si někteří mylně vykládají, ale že dál už nedohlédne. Avšak vzhledem k tomu, že Nostradamus data, jména i jiné závazné skutečnosti vždy zašifroval a že celý život pracoval jak s astronomickými, tak i s astrologickými záležitostmi, lze předpokládat, že rok 3797 je vlastně číslo, které je zašifrovaným astronomickým odkazem. Nostradamus ve své vizi popisuje závěrečnou fázi života našeho Slunce způsobem, který je v souladu s dnešním vědeckým poznáním. Ale k popisované události dojde až za několik miliard let. Alespoň podle dnešních vědeckých představ a výpočtů.
Další velkou zajímavostí tohoto proroctví je, že část lidské rasy bude žít po určitou dobu v souhvězdí Vodnáře a další v souhvězdí Raka. Vypadá to, jako by popisoval situaci po ukončení existence naší sluneční soustavy, kdy část lidské rasy osídlí nějakou planetu v souhvězdí Vodnáře, resp. Raka. Je také docela možné, že touto vizí nám říká, že v těchto oblastech už existuje nějaká civilizace, nebo zde v nějaké budoucnosti bude existovat. Vzhledem k obrovskému rozsahu našeho vesmíru, nemluvě o dalších možných jeho formách (například paralelní vesmíry), dnes mnozí vědci předpokládají možnou existenci mimozemských civilizací. Americký matematik a astronom Frank Donald Drake dokonce sestavil matematický vztah, pomocí kterého se snaží teoreticky určit možný počet těchto civilizací ve vesmíru. Ale kromě odborných diskusí ohledně parametrů této rovnice, zůstává problémemem i jejich přesné kvantitativní ohodnocení. I on je vlastně prorokem.
Moderní věda si je jednoznačně jistá, že náš svět jednoho dne skutečně skončí, ale nikdo není schopen přesně říci, kdy a s jakou rychlostí tento proces bude probíhat. Ale existuje jedno velké ALE, a tím je samotný člověk, který dokáže zničit sebe samotného. Doufejme, že tuto cestu, ze které už není návratu, naši vládci nepřipustí. Bohužel, lidstvo v tomto směru nemá žádnou jistotu.
František Krincvaj