V rušném obchodě s fotoaparáty v Šanghaji se mladí zákazníci tísnili u regálů a dychtili po nejnovějších modelech.
»Můj oblíbený influencer používá tento fotoaparát k natáčení,« řekl 26letý Li Yun, zatímco si zkoušel model bezzrcadlovky. »Ale je těžké ho sehnat. Musíte se přihlásit do loterie a doufat, že budete mít štěstí.«
V celé Číně poptávka po fotoaparátech ožívá. Fotoaparáty, které byly kdysi odsunuty na vedlejší kolej chytrými telefony, se vracejí do módy, k čemuž přispěl i rozvoj sociálních médií, živého vysílání a krátkých videí.
Od ledna do srpna 2024 se Čína podílela na celosvětových dodávkách fotoaparátů 23,3 %, což ji řadí na druhé místo po Americe, uvádí Asociace pro fotoaparáty a zobrazovací zařízení (CIPA).
Za prudkým nárůstem poptávky stojí rychle se rozvíjející ekonomika influencerů v této zemi, kde se lajky a sdílení na sociálních sítích promítají do prodeje.
Nové trendy podporují poptávku
Nové ekonomické modely a měnící se spotřebitelské návyky mění fotoaparáty z pouhých technických nástrojů v módní zboží, které mnozí používají k pořizování fotografií a videí pro platformy sociálních médií.
Huang Jing, influencerka s více než 500 000 sledujícími na čínské platformě pro sdílení životního stylu Xiaohongshu, zdůraznila vliv kvalitních fotoaparátů na svůj obsah. »Používání fotoaparátu k natáčení vlogů je klíčové pro prezentaci detailů mého líčení. Čím je obraz jasnější, tím je můj obsah živější,« uvedla Huang.
Xiaohongshu se nyní může pochlubit více než 80 miliony komunitních sdílejících, přičemž podle zprávy o trendech platformy pro rok 2024 vytvářejí uživatelé úctyhodných 90 % jejího obsahu.
S pokračujícím oživením cestovního ruchu navíc po celé zemi vznikají nové »instagramovatelné« atrakce, které přitahují velké davy lidí, aby zachytily své nezapomenutelné zážitky.
»V této souvislosti se neustále zvyšuje poptávka po fotografickém vybavení,« uvedl Wu Feiran z Nadace pro rozvoj měkkých věd v Šen-čenu.
Rostoucí poptávka je také hnací silou trhu s akčními kamerami, přičemž analytici očekávají, že celosvětový trh s těmito kamerami dosáhne do roku 2028 hodnoty 20,1 miliardy jüanů (asi 2,8 miliardy amerických dolarů), přičemž složená roční míra růstu bude činit 6,1 %.
Čínské značky, jako jsou DJI a Insta360, vycházejí této poptávce vstříc a dosahují významných úspěchů na domácím i mezinárodním trhu.
Globální značky se zaměřují na Čínu
Světoví giganti v oblasti fotoaparátů, jako jsou Sony, Canon a Nikon, kteří mají nyní více než 80procentní podíl na světovém trhu s fotoaparáty, zintenzivňují své úsilí o proniknutí na rychle rostoucí čínský trh.
»Vidíme obrovské příležitosti v rozvíjejících se odvětvích, jako je e-commerce s živým vysíláním a ekonomika založená na influencerech, kde Čína vede,« řekl Takehito Soeda, viceprezident společnosti Sony (Čína).
Soeda poznamenal, že mladší generace již nevnímají fotografii jako specifickou dovednost, ale jako formu emocionálního vyjádření, což oživuje trh s fotoaparáty.
Hideki Ozawa, prezident a generální ředitel společnosti Canon (Čína), zdůraznil, že v roce 2023 vzrostl prodej digitálních fotoaparátů v Číně o 25 %, což ji řadí na pozici nejrychleji rostoucího trhu mezi hlavními regiony.
»Tento trend bude pokračovat a v roce 2024 se v rámci Číny očekává rychlejší růst o 35 procent,« předpověděl Ozawa. V reakci na místní poptávku Canon rozšiřuje nabídku svých produktů a spolupracuje s hlavními čínskými platformami elektronického obchodu.
Podobně i společnost Sony upravuje své strategie účastí na akcích, jako je Bilibili World 2024, což je v Číně oblíbený kongres pro tvůrce digitálního obsahu a digitálních zařízení. Na této akci společnost Sony představila své nejnovější produkty a komunikovala přímo se spotřebiteli prostřednictvím živých ukázek.
Přijímání nové ekonomiky
Podle Lan Jianpinga, zástupce ředitele Institutu pro rozvoj a plánování v provincii Zhejiang, je ekonomika vlivu zásadní pro optimalizaci dodavatelských řetězců a uspokojování vyvíjejících se potřeb spotřebitelů.
»Tento posun je klíčový pro zlepšení efektivity na dnešním rychle se měnícím trhu,« řekl Lan.
S cílem dále zvýšit globální konkurenceschopnost nových ekonomických modelů vydalo čínské ministerstvo obchodu v letošním roce »Tříletý akční plán pro digitální obchod (2024-2026)«.
Cílem této iniciativy je posílit hospodářský a sociální rozvoj a zároveň přispět k vytvoření nového modelu rozvoje. Nová odvětví, nové obchodní formáty a nové obchodní modely, označované jako »tři nové« ekonomiky, vykazují dynamický růstový potenciál.
V tomto vyvíjejícím se prostředí má odvětví fotoaparátů dobré předpoklady k růstu. »Věříme, že každý zaznamenaný okamžik vypráví příběh, a v této éře se každý může stát vypravěčem,« řekl Soeda ze společnosti Sony (Čína).
(Xinhua)