Čína posiluje v dopravě od silnic po železnice

Jak říká čínské přísloví: chceš-li zbohatnout, postav nejdříve silnice. Od založení Čínské lidové republiky se země snaží budovat robustní dopravní síť, která spojuje odlehlé vesnice s rušnými metropolemi a usnadňuje plynulý pohyb osob a zboží.

V rámci nejnovějšího úsilí o posílení regionálního propojení Čína v květnu zprovoznila dva úseky železnice v oblasti Guangdong-Hongkong-Macao Greater Bay Area, čímž otevřela nejdelší meziměstskou železniční trasu v této oblasti.

Trať dlouhá 258 kilometrů, která spojuje města Huizhou, Dongguan, Guangzhou, Foshan a Zhaoqing, podtrhuje odhodlání Číny zlepšit dopravu v celé své rozloze.

Od nedostatečně rozvinuté infrastruktury až po rozsáhlou síť se čínský dopravní sektor za posledních 75 let vyvinul v mnohostranný a integrovaný systém, který se vyznačuje vysokou mírou vnitrostátního i mezinárodního propojení.

Protáhnout do dáli

Čínské železnice dosáhly nového rekordu v počtu denních cestujících po železnici, když v úterý, první den týdenního svátku státního svátku, odbavily více než 21 milionů cestujících, což poukazuje na působivou kapacitu a spolehlivost železnic v zemi.

Silnice zůstávají v Číně nejoblíbenějším druhem dopravy a silniční síť v zemi zaznamenala mimořádný růst. Z pouhých 80 700 kilometrů na počátku existence země se nyní celková délka silnic vyšplhala na více než 5,4 milionu kilometrů.

Zejména délka silnic ve venkovských oblastech dosáhla do konce roku 2023 přibližně 4,6 milionu kilometrů, což představuje 84,6 % celkové délky. Díky většímu počtu vybudovaných silnic přestalo být cestování pro obyvatele izolovaných a odlehlých oblastí luxusem, což výrazně zvýšilo jejich mobilitu a přineslo více pracovních příležitostí.

Čína má nyní také nejrušnější fungující železniční síť na světě, která se táhne v délce přes 160 000 kilometrů. To představuje fenomenální skok oproti 21 000 kilometrů dlouhým železnicím v době, kdy byla země založena.

Rychlá urbanizace urychlila rozvoj komplexního dopravního systému v čínských městech. S více než 10 000 kilometry provozovaných městských železnic a 259 certifikovanými civilními leteckými letišti vybudovala čínská města robustní dopravní kapacity, aby uspokojila rostoucí potřeby městské populace.

Díky rychlému růstu multimodální dopravy se zefektivnila logistika, což Čínu za posledních 10 let posunulo na přední místo ve světovém expresním doručování, přičemž v roce 2023 bude počet expresních zásilek na obyvatele v zemi přesahovat 90 kusů.

Ekologická a inteligentní doprava

Čína usiluje o vysoce kvalitní rozvoj svého dopravního sektoru, přičemž prioritou je udržitelnost a inteligentní transformace.

Země podporuje využívání vozidel na novou energii, přičemž údaje ukazují, že na konci roku 2023 bude v městských oblastech v provozu více než 530 000 elektrických autobusů a jeden milion logistických vozidel.

Vozidla na alternativní pohon (NEV) si získala velkou oblibu mezi čínskými majiteli automobilů. Průmyslové údaje ukázaly, že míra rozšíření vozidel NEV v zemi činila v srpnu 44,8 %, což znamená, že dva z každých pěti prodaných automobilů v Číně jsou nyní poháněny alternativním pohonem.

Chytré a digitální technologie mění toto odvětví. Čína zintenzivnila úsilí o inteligentnější železnice, silnice, námořní cesty, civilní letectví a poštovní služby.

Země vede ve světě v počtu již postavených nebo budovaných automatizovaných kontejnerových terminálů. Digitální dopravní služby se staly součástí každodenního života lidí: online služby pro rezervaci taxi vyřizují více než 30 milionů objednávek denně a služby půjčování jízdních kol jsou k dispozici ve více než 400 městech.

Další silou, která přetváří dopravní prostředí, jsou technologie autonomního řízení.

Na dopravní výstavě minulý měsíc představila čínská platforma pro spolujízdu Didi Chuxing své nejnovější technologie autonomního řízení. Díky vzdáleným senzorům na střechách vozů a softwaru dokáže inovativní systém společnosti automatizovat celý proces jízdy od odesílání objednávek, vyzvedávání cestujících až po navigaci na trase.

Podle Li Ťiena, který řídí provoz autonomního řízení společnosti Didi, by tento systém podporovaný několika inteligentními operačními centry mohl splnit požadavky autonomního řízení vozidel.

Do budoucna se bude rozvoj čínské dopravní sítě řídit jasnými plány. Podle zastřešujícího plánu v oblasti dopravy, který byl představen v roce 2021, chce země vytvořit moderní, kvalitní a komplexní vnitrostátní dopravní síť, která bude pohodlná, nákladově efektivní, ekologická, inteligentní a bezpečná.

Tato síť bude mít vyšší vnitrostátní a mezinárodní konektivitu, vícekanálový přístup do velkých měst a efektivní pokrytí uzlů na úrovni okresů, uvádí se v plánu.

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy