Obchodní spor týkající se vývozu elektromobilů z Číny do Evropské unie (EU) nadále přitahuje širokou pozornost, přičemž do rozhodnutí EU o konečných clech, která hodlá uvalit na čínské elektromobily, zbývá něco málo přes měsíc.
V uplynulých dnech pobýval v Evropě čínský ministr obchodu Wang Wen-tchao, aby jednal o protisubvenčním šetření EU týkajícím se čínských elektromobilů. Jednalo se o doplnění více než deseti kol konzultací, které již v uplynulých měsících v této věci proběhly mezi čínskými a evropskými pracovními týmy.
Ve středu Wang v Bruselu předsedal kulatému stolu čínsko-evropského průmyslového řetězce podniků vyrábějících elektromobily, kterého se zúčastnili vedoucí představitelé téměř 30 čínských a evropských společností a také souvisejícího průmyslového sdružení. Zástupci si na setkání vyměnili názory na nalezení vhodného řešení protisubvenční kauzy EU a na další prohlubování spolupráce mezi Čínou a EU v oblasti průmyslového řetězce elektrických vozidel.
S poukazem na vysokou vzájemnou závislost čínského a evropského automobilového průmyslu, která je výsledkem 40 let plodné průmyslové spolupráce, Wang uvedl, že čínský a evropský automobilový průmysl »se nacházejí na kritické křižovatce« a že »otevřená spolupráce je nejlepší možností«.
»Tváří v tvář protisubvenčnímu vyšetřování EU týkajícímu se čínských elektrických vozidel bude Čína do poslední chvíle pokračovat v úsilí o jednání a vyřešení této otázky,« řekl.
Tvrdá jednání
V nadcházejících týdnech má 27 členských států EU hlasovat o navrhovaných konečných clech na čínské elektromobily a v souvislosti s celním plánem EU se objevují stále větší pochybnosti, zejména mezi zeměmi, které doufají, že přilákají čínské investice.
Španělsko, které v předběžném hlasování hlasovalo pro uvalení cel, změnilo kurz a uvedlo, že by EU měla své rozhodnutí pečlivě zvážit. Proti rozhodnutí Evropské komise uvalit vysoká cla se vyslovily i další země, včetně Německa, Švédska, České republiky a Maďarska, a také řada evropských automobilových společností.
Vedoucí německého spolkového kancléřství Wolfgang Schmidt během úterního setkání s Wangem v Berlíně uvedl, že Německo pevně doufá, že EU a Čína případ řádně vyřeší prostřednictvím dialogu a konzultací, a že Německo vždy věří, že uvalení dalších cel není řešením.
Italský ministr zahraničí Antonio Tajani v pondělí během jednání s Wangem rovněž uvedl, že Evropská komise by měla případ řešit v přísném souladu s pravidly Světové obchodní organizace (WTO) a příslušnými právními předpisy EU, aby nedošlo k narušení hospodářské a obchodní spolupráce mezi Čínou a EU.
Tyto poznámky ukazují, že stále existuje snaha podpořit spolupráci prostřednictvím rozhovorů a vyhnout se eskalaci obchodních třenic, i když s určitou nejistotou.
Podle analytiků případ překročil čistě ekonomický rámec, protože se zpolitizoval, což značně zvyšuje obtížnost jednání.
»Obchodní třenice, kterým Čína čelí, jsou stále více ovlivňovány politickými faktory. Zejména v některých důležitých odvětvích se objevují případy, kdy některé země spojují své síly, aby přijaly opatření proti Číně,« uvedl Cchuej Fan, profesor na Univerzitě mezinárodního obchodu a ekonomie.
Postoj Číny
Čínské ministerstvo obchodu (MOC) uvedlo, že Čína se s největší upřímností snaží o řádné řešení sporů prostřednictvím dialogu a konzultací a že je odhodlána chránit legitimní práva a zájmy čínských podniků.
»Případ protisubvenčního šetření EU je složitý a má široký dopad a je třeba se na něj dívat s klidnější myslí,« uvedl Liang Ming, výzkumný pracovník Čínské akademie pro mezinárodní obchod a hospodářskou spolupráci při MOC.
Liang uvedl, že Čína výsledek jednání nepředjímá, a věří, že země nebude dělat kompromisy v zásadních otázkách týkajících se národních a podnikových zájmů.
Podle průmyslových analytiků vyžaduje rozvoj průmyslu elektrických vozidel globalizaci založenou na komparativních výhodách všech stran, což je v souladu se zákonitostmi ekonomiky a průmyslového rozvoje.
Tváří v tvář protisubvenčnímu šetření EU dá trh svou odpověď, uvedl Tchu Sin-čchüan, děkan Čínského institutu pro studia WTO při Univerzitě mezinárodního obchodu a ekonomie.
Čím složitější a přísnější je prostředí pro rozvoj, tím více by čínské společnosti měly zvyšovat své povědomí o příležitostech a rizicích a pevně upevňovat své výhody prostřednictvím vědeckotechnických inovací a průmyslové modernizace, aby mohly zvítězit na konkurenčním mezinárodním trhu, uvedl Tchu.
(Xinhua)