Železniční nákladní doprava stagnuje, vodní nákladní doprava prakticky neexistuje a silniční nákladní doprava naopak roste. Dotace státu a Evropské unie měly na rozvoj nákladní kombinované dopravy jen minimální vliv. Vyplývá to z kontroly Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ).
Ve snaze o ekologičtější přepravu zboží plánovalo ministerstvo dopravy podpořit v letech 2015 až 2023 projekty na rozvoj nákladní kombinované dopravy částkou 4,7 mld. Kč. Nakonec podpořilo jen 14 projektů a vydalo na ně 650 mil. Kč. Nevyužilo tedy 86 % vyčleněných peněžních prostředků. »Podle NKÚ existuje riziko, že národní cíl převést do roku 2030 celkem 30 % silniční nákladní přepravy na vzdálenosti nad 300 km na železniční či vnitrozemskou vodní dopravu nebude splněn,« uvedli kontroloři v dnes zveřejněné zprávě.
Ministerstvu se podle NKÚ dosud nepodařilo odstranit překážky bránící rozvoji nákladní kombinované dopravy. U železnice je to např. nedostatečná kapacita železniční dopravní infrastruktury, která je z velké části vyčerpána vlaky osobní dopravy, dále nedostatečná spolehlivost železniční dopravy, nedostatečné parametry železniční infrastruktury a vysoké poplatky za využití železniční dopravní cesty v porovnání se zpoplatněním silnic. Důsledkem je stagnace železniční nákladní dopravy. »Využití vodní cesty v nákladní kombinované dopravě prakticky neexistuje. Brání tomu dlouhodobá nespolehlivost labské vodní cesty. Naopak silniční nákladní doprava roste,« uvedl NKÚ. Podle výpočtu úřadu došlo v ČR v roce 2023 oproti roku 2015 k téměř 30% nárůstu kilometrů ujetých nákladními vozidly nad 12 tun.
U šesti ze čtrnácti kontrolovaných projektů zjistil NKÚ významné riziko nedosahování předpokládaných výsledků. Ilustroval to na projektu výstavby překladiště kombinované dopravy v Kolíně, kde dotace od ministerstva dopravy činila 46,5 mil. Kč. Podle projektu měl přepravený objem v kombinované dopravě dosahovat ročně od 272 tisíc do 301 tisíce tun. »NKÚ zjistil, že v roce 2020 byl objem překládky nulový, v roce 2021 činil jen 28 % a v roce 2022 celkem 36 % z plánovaného objemu přeprav,« shrnuli kontroloři.
U dvou kontrolovaných projektů zjistil NKÚ neoprávněné použití peněžních prostředků a vyhodnotil to jako skutečnosti nasvědčující porušení rozpočtové kázně v celkové výši 11,1 mil. Kč. Jeden z těchto příjemců například čerpal dotaci 7,5 mil. Kč na pořízení návěsů pro kombinovanou dopravu. Kontrola NKÚ ukázala, že příjemce tyto návěsy v 99,5 % případů využíval jen při přepravě po silnici.
Ministerstvo dopravy v reakci na výsledky prověrky sdělilo, že železniční dopravu ve sledovaném období negativně zasáhla pandemie nemoci covid-19 i pokles přepravy uhlí a dalších komodit. Je podle úřadu také potřeba investovat do zvýšení kapacity tratí.
(jad)
Za socialismu to šlo. A zase půjde.