Evropští odborníci varují, že protekcionismus znamená »katastrofu« a »tragédii« pro výrobce automobilů a spotřebitele

»Obchodní války jsou o porážkách, nelze je vyhrát,« řekl německý ministr financí Christian Lindner novinářům na nedávno skončeném zasedání ministrů financí a guvernérů centrálních bank skupiny G7.

Jeho poznámka představuje stále silnější odpor evropských představitelů vůči americkému protekcionismu.

Evropští politici a analytici si stále častěji uvědomují, že tvrzení Washingtonu o »nadměrné kapacitě« Číny v oblasti nové energie nezohledňují realitu a ekonomické zásady. Následování Washingtonu a uvalení cel na čínská elektrická vozidla (EV) a další výrobky by pouze poškodilo evropské podniky, spotřebitele a prostředí spravedlivé hospodářské soutěže v globálním obchodě.

Absurdita, katastrofa, tragédie

Poté, co americký prezident Joe Biden počátkem měsíce oznámil uvalení stoprocentních cel na elektromobily a další výrobky dovážené z Číny, řada evropských odborníků, expertů a vědců z automobilového průmyslu varovala, že pokud bude Evropská unie (EU) následovat jeho příkladu, poškodí to pouze zájmy jejích výrobců automobilů a způsobí to »tragédii« pro její automobilový průmysl.

»Trestající cla jsou pro německý automobilový průmysl katastrofou,« řekl Ferdinand Dudenhoeffer, renomovaný německý odborník na automobilovou ekonomiku a ředitel Centra pro výzkum automobilového průmyslu (CAR) v německé Bochumi, a varoval před skokem na špek Washingtonu.

Dudenhoeffer poznamenal, že protisubvenční vyšetřování EU a sankční cla poškodí zájmy zahraničních výrobců automobilů, způsobí ztráty mezinárodním výrobcům automobilů – včetně evropských – a dokonce zpomalí elektrifikaci evropského automobilového průmyslu.

Na snímku pořízeném 9. května 2024 je 500 000. vozidlo NIO na druhé pokročilé výrobní základně NIO v Che-feji ve východočínské provincii An-chuej. FOTO – Xinhua/Zhang Duan

»Německé automobilky by cla ze strany EU poškodila. Když se podíváte na automobilky a zeptáte se jejich generálních ředitelů nebo zajdete za dodavateli, všichni vám řeknou, prosím, nedělejte to. Poškodilo by to naši spolupráci s Čínou. Ublížilo by to nám samotným. Takže pro německý automobilový průmysl je to tragédie,« dodal Dudenhoeffer.

»Politici nyní volají po obchodních omezeních pro čínské výrobce automobilů. To je absurdita,« řekl německým novinám Frankfurter Allgemeine Zeitung generální ředitel BMW Oliver Zipse.

Navrhování omezení pro elektromobily je krátkozraké, protože hrozí, že si vyžádá protiopatření obchodních partnerů, což povede k obtížnější dostupnosti nezbytných surovin pro evropské elektromobily, řekl Zipse.

Generální ředitel společnosti Stellantis Carlos Tavares uvedl, že zvýšení cel na čínské elektromobily je »velkou pastí pro země, které se touto cestou vydají«, a neumožní západním automobilkám vyhnout se restrukturalizaci, aby mohly čelit výzvě ze strany levnějších čínských výrobců.

Tavares dodal, že cla pouze podpoří inflaci v regionech, kde budou zavedena, což může mít dopad na prodej a výrobu.

Letecký snímek pořízený 20. srpna 2023 ukazuje pohled na Volkswagen Automotive Company Limited v Che-feji ve východočínské provincii An-chuej. FOTO – Xinhua/Guo Chen

Noční můra pro spotřebitele

»Čeho se EU musí vyvarovat, jsou trestající cla! Ta by byla hrůzou pro německý automobilový průmysl! Sankční cla EU by vedla k protiopatřením ze strany čínské vlády a německé výrobce by masivně zatížila. Čína je pro všechny německé výrobce automobilů již léta zdaleka nejdůležitějším odbytištěm,« uvedl na sociálních sítích Frank Schwope, analytik automobilového průmyslu banky Norddeutsche Landesbank.

»Pro mnoho zákazníků je důležité, že si mohou koupit auto za 15 000 až 20 000 eur (16 200 až 21 600 amerických dolarů),« uvedl Schwope v rozhovoru pro německý ekonomický týdeník Wirtschaftswoche. »Cenově dostupný elektromobil z Číny je něco jako velká naděje německých občanů.«

Dudenhoeffer dodal, že cla na elektromobily vyrobené v Číně zaplatí evropští spotřebitelé. Zejména čínská konkurence totiž v současnosti nutí místní výrobce automobilů na trhu EU hledat způsoby, jak vyrábět cenově výhodné elektrické modely. Pokud tento tlak přestane existovat, bude pravděpodobně trvat mnohem déle, než bude k dispozici široká škála vozidel, která si bude moci dovolit velké množství spotřebitelů.

Lidé si prohlížejí stánek společnosti BYD na Mezinárodním autosalonu 2023, oficiálně známém jako IAA MOBILITY 2023, v Mnichově, Německo, 8. září 2023. FOTO – Xinhua/Zhang Fan

Protekcionistická past

Stále více evropským politikům a analytikům je jasné, že Evropská unie by měla spíše posílit spolupráci s Čínou, než slepě následovat protekcionistickou obchodní politiku Washingtonu. Jak na zasedání ministrů financí a guvernérů centrálních bank zemí G7 varoval britský ministr financí Jeremy Hunt, »je opravdu důležité, aby se svět neúmyslně nevplížil zpět do pasti protekcionismu«.

Alberto Bradanini, bývalý italský velvyslanec v Číně, vyzval evropské politiky, aby si zachovali jasnou hlavu, zvýšili samostatnost a nenechali se snadno ovlivňovat Spojenými státy.

»‚Nadměrná kapacita‘ je prázdná nálepka. Je dobře známo, že Čína nevyrábí zboží nad rámec absorpční kapacity trhu,« řekl Bradanini, který nyní předsedá Centru pro studium současné Číny v Itálii. »Spojené státy to používají jako záminku k zahájení obchodní války proti Číně, což je samo o sobě aktem obchodního protekcionismu.«

Zdůraznil, že Čína a Evropa by měly posílit spolupráci navzdory tlaku USA.

»Domníváme se, že budování nových cel a sklouzávání k protekcionismu je špatná cesta; místo toho by mělo dojít k posílení dialogu,« uvedla Hildegard Muellerová, prezidentka Německého sdružení automobilového průmyslu (VDA).

Muellerová považuje spolupráci mezi Čínou a Německem v oblasti ekologické transformace a inteligentní konektivity automobilového průmyslu za životně důležitou a vybízí obě strany, aby byly i nadále klíčovými partnery při dosahování globálních cílů v oblasti klimatu.

»Domnívám se, že oba trhy by měly být úzce propojeny,« uvedla a dodala, že čínské společnosti jsou v Německu vítány. Pokud jde o německou stranu, její automobilky projevily zájem nejen o vývoz, ale také o výrobu v Číně, poznamenala.

Spojené státy »bezohledně sledují politiku America First« a jejich cla proti elektrickým vozidlům vyrobeným v Číně jsou »naprosto nepřiměřená, totální protekcionismus«, uvedl v nedávném písemném rozhovoru pro agenturu Xinhua Michael Borchmann, bývalý vedoucí oddělení pro evropské a mezinárodní záležitosti spolkové země Hesensko.

»Bylo doporučeno, aby EU nenásledovala tuto špatnou cestu… Ty by poškodily nejen multilateralismus, ale také ekonomiku naší země,« řekl Borchmann.

(Xinhua)

Související články

Zanechte komentář

Please enter your comment!
Please enter your name here

- Advertisement -

Poslední zprávy